
Höstresan2022 – Ändrade planer
Nya planer inför höstresan 2022. Ingen weekend, bara njutbar heter.
För höstresan2022 hade ju planerat att åka på de brittiska öarna under vår höstresa. Men det blev inget av med det. I stället tar vi oss till Kroatien, och njuter av värmen, så länge den nu är kvar. Vi lämnar Gotland och Visby på Onsdag, för färjan till Nynäshamn. I Stockholm övernattar vi, innan vi på torsdag 0617, ger oss söderöver med SJs snabbtåg som tar oss till första anhalt Köpenhamn. Där byter vi och åker vidare till dagens slutmål, som inte är Hamburg. I stället valde vi Kiel denna gång, och det beror på hotellen. Det vi bor på kostar omkring 900 sek för en natt inklusive frukost. I Hamburg handlade det om omkring 1500, så det är en skillnad på 600 spänn. Ska vi bara övernatta, så spelar det mig ingen roll om jag bor i Kiel eller Hamburg. Båda städerna är vackra och båda har bra restauranger, så att vi kan få lite mat på kvällen. Hotellet i Kiel bjuder dessutom på en bastant frukost, jo jag vet, för vi har bott där tidigare.

Resdag två – Kiel – Dresden
Fråga mig egentligen inte vad vi ska göra i Dresden. Staden har lockat mig ganska länge, men vi kommer dit på eftermiddagen, så det blir inte så mycket att se. Jag vill dock uppleva järnvägsstationen, torrlagd. När vi passerade här senast, för omkring 20 år sedan, hade vi varit i Prag, och körde bil. Vi var på hemväg, passerade Dresden, och det jag minns av den passagen, var den oerhört vackra järnvägsstationen. Så kom vi hem, och såg på nyheterna, då var 95% av järnvägsstationen lagd under vatten, det var inte så kul. Stor del av Prag låg också under vatten. Nu ska jag äntligen få uppleva Dresden, åtminstone dessa järnvägsstation, igen. Och ett hotell.

Resdag 3 – Dresden – Wien
Wien är en sådan där klassisk stad som man måste uppleva. Nu har vi satt av en heldag i staden. Vi har två övernattningar, så vi ska åtminstone tillbringa en heldag i staden. Jag ska absolut inte säga att man lär känna en stad på en dag, kanske lite snusa på den, känna atmosfären. Det kan ju vara som så att vi inte tycker om den, och då vet vi det. Jag tror i och för sig att vi kommer, om inte älska, så åtminstone lägga staden på den positiva halva, och därmed sätta den på listan över städer dit vi ska återvända.

Resdag 4 – Wien – Zagreb
Det här kan bli en lite spännande dag, vi har inga platser reserverade. Å andra sidan går det två tåg på morgonen, så jag räknar med att vi kommer med. Vi har första klass på vårt Interrail, det brukar inte vara så mycket folk på dessa vagnar, så jag hoppas.

Resdag 6 – Zagreb – Zadar
Målet för denna resa blev Zadar i Kroatien. Och numera går det inga tåg mellan Zagreb och Zadar. Tydligen går tåget till Knin, och därifrån får man ta bussen. Vi bestämde oss dock tidigt för att ta FlixBus, som kostar 250 spänn för två seniorer. Jag läser på trainCroatias hemsida att det kan vara upp till nio timmars väntetid på bussen i Knin. Man föreslår i så fall buss hela vägen. Det finns en lokal buss getbybus, där man kan köpa biljetter för €17 per person. Jag föreslår då Flixbus, som för vår det blev betydligt billigare. Vi reserverade två platser för 15 sek styck. Den totala kostnaden för oss två seniorer blev 288 sek. Resan kommer, enligt turlistan att ta 3,5 timmar. Flixbus finns inte ens med på listan hos Getbybus.

Hemresan
Det här är ju lite extra kul när man är senior. Jag vet inte när vi åker hem, inte ens hur vi ska åka hem. Vi har båda uttryckt önskemål om att besöka ett antal julmarknader, jo vi ska ta med oss vinterjackan, mössa och vantar, förutom badbyxorna. Men sedan får vi väl se vilka julmarknader vi vill besöka. Jag har sagt till de som undrar att vi är nog hemma omkring Lucia. Kan bli senare och tidigare.
Följ med!
Vill du följa mig på denna, och andra resor, så surfa in på Instagram, där heter jag goranwaldt följ mig där så får du dagliga uppdateringar.
Hur blev höstresan2022?
När jag skriver detta, sitter jag vid ett köksbord i Zadar. Om du har läst så här långt inser du att vi har kommit fram till delmålet för höstresan2022, en månad i Zadar. Vi kom fram i går, med buss, och en halvtimmes promenad senare var vi på plats i vår lägenhet. Jag ska inte säga att vi har bott in oss, i princip bara ställt in väskorna och lagt oss i sängen. Mera kommer. I går bytte jag åtminstone om, långbyxor av och shortsen på. Det är ännu sommarvarmt, i vart fall om man räknar svensk sommar. Det sägs vara 24 grader här, och det är fler än jag som går lättklädd.

Låt mig ta resan från början, den 12 oktober. Vi bor i Visby, så första resdagen är färjan från Visby till Nynäshamn. Det är rutin, drygt tre timmar, så är vi framme. Med dagens fina färjor är det absolut inga problem. Mitt önskemål var ju att ta Hansa Destination från Visby – Rostock. Men det är två problem, dels går den bara en gång i veckan, jo jag kan anpassa mig, men det stora problemet är att färjan nu blivit väldigt populär, och hytterna är fullbokade in på nästa år. Så vi får ta alternativ väg. Det gick utmärkt även denna gång. Från Nynäshamn åker vi pendeltåg till Stockholm. Man kan med lätthet åka båtbuss, men den kostar 85 spänn. Tar vi pendeln kostar det oss 25 per person. Vi seniorer, och har ett grönt kort vid SL. De sextio kronor vi sparar på varje resa kan vi skaffa oss något gott för på resan, en hamburgare kanske. återstår att se. Väl i Stockholm vid tolvtiden, satte vi oss på Stockholms Central och spanade. Lunch vid Jensens Böfhus på Vasagatan. Här är det alltid till belåtenhet. Bra service och vällagat kött, så som jag vill ha det. Övernattade hos dottern, vilket också innebär lite lek med barnbarn.
ReseDag 2 – Stockholm – Kiel
Tidigt på morgonen blev det uppstigning. Fick skjuts av dottern till Ropsten för vidare färd med tunnelbana till T-Centralen. En kort promenad till Spår 11, där vårt tåg till Köpenhamn skulle avgå 0617. Det enda jag egentligen har att klaga på SJ är att de inte har ordning på sin vagnsordning. Vår vagn skulle vara den första efter loket enligt skylten. Så var det inte i stället kom den sist. En snabb promenad på sex – sju vagnar, så hittade vi våra platser. Vi åker Interrail, och har Senior Biljetter i första klass. Vi tycker båda att de små hundralappar det kostar mer i första klass är värt pengarna. Ofta lugnare och betydligt bättre plats.Om man åker med SJ en avgång innan nio på första klass, så bjuds det på frukost och en kaffe. Bra jobbat SJ. Vi åkte MTRX till Göteborg i somras, samma första klass. Där fick man numera inte ens en kopp kaffe, det var indraget. Minns första gången vi åkte med det bolaget, då bjöds det på en riktigt bra lunch, tiderna förändras även där. Men SJ kan man lite på. Åker man andra klass, kan man köpa till frukosten. Den kostar 65 spänn, och jag kan nog tycka att den är värd dessa pengar.
Färden genom Sverige är, som ofta, alldeles underbar. Jag är glad över att få bo och uppleva detta vackra land, nu i höstens alla vackra färger. Det blev av någon anledning byte av tåg i Malmö. Visserligen stod det nya tåget på samma spår, men här var då vagns ordningen som det stod på skylten. Sist från vårt tåg till först på det nya, annars samma platser. Det fungerade, men det hade varit skojigt med en förklaring. Nya tåget gick över Öresundsbron och två hållplatser i Köpenhamn.
I Köpenhamn var det dags för första ordinarie tågbyte, nu till Danska DSB. Detta tåg går till Ålborg, så det skulle ju till ett byte även i Fredericia. Byten där brukar vara korta, så även detta, fem eller sju minuter. Men det är inga problem. Ofta står nästa tåg på andra sidan perrongen, alternativt får man gå till nästa perrong, en trappa ner, några steg i tunneln och så några trappsteg upp. Tåget avgick i tid, till Hamburg. Men jag hade valt att bo i Kiel, mest för att det skiljer i pris mellan Hamburg och Kiel, 6 – 700 kronor på hotellet för en natt. Det blev ett byte till Regionaltåg mellan Rendsburg och Kiel.
Vårt hotell i Kiel ligger åtta minuters promenad från Kiel hbf, Hotel an der Hörn. Stora rymliga rum, ofta med balkong och en rejäl frukost, sådant gillar jag.
Resdag 3 – Kiel – Dresden
Spännande dag då vi inte har besökt Dresden tidigare. Jag har bara läst om alla, som jag tycker så här i efterhand, alla onödiga bombningar från de allierade i slutet av andra Världskriget. Kriget var ju redan vunnit, så varför hälla ner en massa bomber, som inte påverkade utgången av kriget. Under några dygn i februari 1945, så släppte man ner tusentals ton med bomber över en stad, som hade tagit hand om tusentals flyktingar. I dag är staden uppbyggd igen. När vi körde bil i Europa, kära hustrun och jag, så passerade vi Dresden, som jag skrev om tidigare, år 2002. Några dagar senare var stor del av staden lag under vattenmassorna. Det var lite ruskigt att komma hem, slå på nyheterna, och se vad som hade hänt på i princip bara några timmar.

Tåget från Kiel var nio minuter sent redan i starten. Då börjar man fundera lite, eftersom vi har ett byte i Neumünster som är satt på nio minuter. Jag frågade konduktören när hon passerade, hon halade direkt upp mobilen, snackade med någon och några sekunder senare fick vi tummen upp. Exakt vad den tummen innebar visste jag inte, mer än att det nog ordnar sig. Vi kom fram till Neumünster, där det visade sig att “vårt” tåg stod på andra sidan perrongen. Vi visste att det kunde brinna i knutarna, så vi gick ombord vid närmaste öppning. Så skulle vi leta vår vagn senare.

Vi började gå, men insåg att vår vagn låg åt andra hållet. Det var bara att vända. Nu var det bara tre vagnar fel, varav en restaurangvagn, så det gick lätt. I vår vagn var våra platser upptagna, så det blev att flytta om lite, vi fick av någon anledning inte platserna bredvid varandra. Näväl, det är inga problem, vi är vuxna och klarar av att sitta någon liten halvmeter från varandra. På resan inträffade ett fenomen som jag varit ute för en gång tidigare, nämligen när vi stannade i Berlin, så klev det på en hel del människor, inget ovanligt, det är ju därför tågen stannar på stationer. Men i just Berlin så har man gigantiska resväskor, jag tycker nästan lika stora som vardagsrummet, Dessa resväskor får inte plats på hatthyllan, de är alldeles för tjocka. I stället står dom på golvet, och tar upp plats så att man knappt kommer fram och förbi. I Sverige hade konduktören påpekat detta, det blir en säkerhetsrisk. Här tittade konduktören på väskorna, krängde sig förbi och fortsatte titta på biljetter.
Väl framme i Dresden, som då inte är slutstation för denna linje, så skulle vi gå av. Vi fick nästan ta till lite våld för att få med oss våra väskor, det ska erkännas att de är välpackade, men ändå lätt hanterbara som SJ skriver. Det gick, vi kom av, och stod nu på perrongen i Dresden, vårt hostel, som det var denna gång skulle ligga omkring 650 meter bort från hbf, frågan då bara åt vilket håll. Google maps påslagen, så började vi åt. Några små korrigeringar så kom vi fram. Jag hade bokat på a&o hauptbahnhof, tydligen en relativt ny kedja, som har fixat vandrarhem i närheten av järnvägsstationer. Jag har inte utnyttjat detta tidigare, så jag var ju nyfiken. Man kan boka en plats i ett delat rum för så lågt pris som €9. Ett DR, som vi hade kostade 503 sek. Ett alldeles utmärkt alternativ om man bara ska övernatta och vill ha sängläge. Det var ordning, rent och snyggt, du kan köpa till en frukost om du vill ha det, till ett ganska hyfsat pris, €8.90 per person.
Resdag 4 – Dresden – Wien
Åter ett resmål som står på min bucketlista. Vi valde två nätter här, alltså en heldag. Vi hade inte förberett oss speciellt, bara att strosa omkring och uppleva Wien. Det var ungefär vad vi gjorde. Slottet Belvedere hittade vi ganska snabbt. Vi hade dessutom span på Hundertwassers kvarter, men virrade bort oss en del, så det står kvar på önskelistan, det gör förresten hela Wien, vi ska besöka staden ordentligt ganska snart. Det tycker jag staden kan vara värd.

Vi fick i vart fall uppleva den enormt imponerande järnvägsstationen, ett nybygge som stod klart 2015. Inte bara det utan området omkring, där man byggde hotell och bostäder. Hotellen ska ha omkring 5000 rum och så finns det 20 000 nya bostäder i området. Jag måste säga att de flesta husen var väldigt vackra, och höga. Jag skulle inte uppskatta att bo så högt upp, 10 – 15 våningar. Vi bor på andra våningen hemma, det räcker utmärkt för mig med mitt anlag för svindel.

Tåget mellan Dresden och Wien kördes med tjeckiens tågbolag. Även här i första klass, men komforten blir sämre, det ska sägas.
Resdag 5 – Wien – Zagreb

Nu börjar det bli lite österut, vi lämnar Västeuropa och glider in i det gamla Östeuropa. Den här resan hade två delar, där den första delen går mellan Wien och Zidani Most, som tydligen är en gammal knutpunkt i Slovenien. Vi hade ett uppehåll på nästan tre timmar, det på en station som visserligen hade ett kafé, men man kunde inte betala med kort. Som tur var har Slovenien bytt valuta, man har numera EURO, det har åtminstone jag alltid några sedlar med mig. Så vi fick var sin kaffe i vart fall. Informationen på stationen är milt sagt undermålig, och med en stins som inte förstår annat än lokala språket, så blev det lite språkförbistring innan tåget kom, då för att djävlas lite mera med våra nerver, givetvis 33 minuter sent. Ska jag få välja när tåget ska vara sent, så hade jag inte valt denna avgång, eftersom vi var osäkra på om vi stod rätt och väntade på rätt tåg. När vi reser har vi ytterst sällan någon tid att passa, så en försening drabbar oss inte speciellt, vi bara noterar att det är sent. Står vi på en perrong, så finns det ofta infoskyltar, så man kan hålla sig uppdaterad. Efter dryga halvtimmen kom tåget och vi gav oss i väg mot dagens mål, Zagreb. Av någon anledning går numera min Google Maps åt fel håll, även denna eftermiddag, det blev en liten rundgång innan vi fann på vår lägenhet. Några hjälpsamma Zagrebbor hjälpte oss åt rätt håll.

Resdag 6 – Zagreb – Zadar
Nu börjar resan toppas, vi närmar oss huvudmålet, Zadar, här ska vi bo i en månad. Vi hoppas lägenheten blir bra och att vi trivs.
Dagen inleds med en promenad, på cirka 20 minuter, från vår lägenhet till busstationen i Zagreb. Jo, du läste rätt, det är buss som gäller idag. Jag har inte hittat något tåg mellan de båda städerna. När vi kommer till Zadar ska jag ägna en liten tid åt att leta på plats. Infon på busstationen är även här bristfällig, men hjälpsamma kollegor visade oss var vår buss skulle gå ifrån. Vi var på plats en halvtimme innan, visade upp vår förköpta biljett och klev ombord. Vi kom iväg på utsatt tid, redan här kände jag dock att det var en intensiv chaufför. Han körde ryckigt, full gas, och hårda inbromsningar gjorde att det inte var speciellt behagligt att åka med. Jag har åkt Flixbuss vid flera tillfällen tidigare, och det har absolut inte varit några som helst problem. Den här chauffören kommer inte att vinna något pris i behagliga körningar. Till detta så var det absolut ingen info, vare sig om resan eller om säkerhet. Vi är ganska vana resenärer, även med buss, så vi kunde själva informera oss om nödutgångar, brandsläckare och sätta på oss säkerhetsbälte, det senare var vi ganska ensamma om.

Nåväl han körde intensivt, ofta i vänsterfilen på motorväg. Vi kom fram utan incidenter, till busstationen i Zagreb, Nu var det bara att hitta vår hyrda lägenhet. Enligt kartan skulle det numera ta drygt 60 minuter. När jag planerade resan handlade den om 15. Tja. Vi tänkte ta Taxi, men han tog inga kort, bara cash, och Kroatiska Kouna det hade vi inte, så att det räckte. Men det fanns ju bankomater, tre stycken. Jag försökte på alla tre, men de skulle ha provision i olika omfattningar, mellan 11 och 20%. Det vägrar jag betala, jag betalar för mitt kort hemma, och att betala 20% för att ta ut några sedlar, nja, det är inte rimligt, så de slipper stå för den tjänsten. Det innebär också att de som inte tar kort, inte kommer att få besök av oss. Jag ska prova på ytterligare bankomater, men jag har inga förhoppningar.
Knepigt att en turistort av Zadars klass, har skaffat sig ett sådant system, där man försöker skinna sina gäster. Det är med all säkerhet betydligt fler än jag som vägrar gynna dessa utsugare.
Nåväl, en lite längre promenad än 15 minuter, det tog omkring 25, så hittade vi vår lägenhet. Värden skulle dyka upp, men hon ringde och sa att hon väntade på sina barn. Som tur var hade hon lagt nyckeln i ett nyckelskåp. Vi kom in, och noterade att det var en helt OK lägenhet. Här ska vi nog må bra en månad. På kvällen blev det liten promenad ner i staden, för en tidig middag.
På det stora hela har resan hit till Zadar gått utan större problem. Nu gäller det att planera för hemresa, då med besök på en del julmarknader, och kanske ett längre stopp i Zagreb eller Wien. Vi får se vad vi vill göra. Vi har sex resdagar kvar på interrail.

Pingback: Hemresan för höstresan 2022 - Sällsynt