Åka till Italien med tåg.

Det går att njuta av en modell, också. Detta i Italien.

Sverige här uppe i norden och Italien i söder, två länder i var sin ände, det ena lite kyligt det andra varmt och skönt. Det är då ganska naturligt att man vill ta sig mellan de båda länderna. Här är ett förslag, se det nu inte som hugget i sten, det finns massor med alternativ med att åka tåg till Italien

För egen del vill jag uppleva tågresan, den är en del av helhetesupplevelsen. Det är därför jag använder modellen, åka tåg på dagen, sova på hotell på natten. Man kan givetvis åka tåg även på natten numera. Jag lägger in några sådana alternativ på slutet. Du får kolla upp så att tider och annat stämmer just när du ska resa. Jag har plockat så att resan inleds en måndag morgon.

Stockholm – Kiel

De allra flesta väljer att åka till Hamburg, jag väljer i stället Kiel. Det är en betydligt mindre stad, och det är relativt enkelt att hitta ett bra hotell, till rimliga pengar. Tåget från Stockholm avgår 0922 och kommer fram till Kiel 2005. Några byten, Köpenhamn och Schleswig finns med. Det finns en liknande tur där du måste åka buss den sista biten. Den turen visar jag inte. Ett annat alternativ är att åka från Stockholm C 0720 och komma fram till Kiel 1805, då med ytterligare ett byte i Malmö. Annars ungefär samma. Det går att åka sträckan för €147, då med en liten busstur den sista sträckan. Åker du med Interrail tillkommer kostnad för platsbiljett.

Järnvägsstation i Italien, denna är i Rimini.

Hotel am der Hörn

Detta hotell ligger några minuters promenad från Kiel HBF. Du går ut genom huvudingången, svänger runt hörnet på vänster sida. Går gatan upp fram till trafikljuset. Då ligger hotellet strax innan bron på höger sida. Ett DR för omkring €90 inklusive frukost kan jag tycka är OK. De stänger numera receptionen ganska tidigt, så kommer du sent får du checka in via en maskin. Det fungerar utmärkt.

Kiel – Mannheim

Här finns det en hel del avgångar. och åtminstone ett direkttåg, ganska tidig avgång 0612. Tar du den, så missar du frukost. Enklast skulle jag nog föreslåg regionaltågen som tar dig till Hamburg, där du byter till snabbtåg direkt till Mannheim. Regionaltåget mellan Kiel och Hamburg är populärt, och ofta ganska överfulla, så se till att du är i tid innan avgång för att få sittplats, du kan inte boka sittplats på detta tåg. Snabbtåget kan du sedan välja om du åker direkt till Mannheim eller gör ett byte i till exempel Köln eller Frankfurt. Här ska du även fundera på om du ska utnyttja ditt Interrailkort, eller om du köper en biljett. Det finns biljetter, i vårt fall seniorer första klass, för cirka €37 mot vad en dag på Interrail kostar, €48. Har jag interrail brukar åtminstone jag skaffa platsbiljett, för €5,90 per styck. 

Mycket blir vackert i Italien. Här en morgonhimmel i Rimini.

Central hotel i Mannheim

Om du lämnar centralstationen i Mannheim via huvudingången så ser du en taxistation till höger. Gå du bara rakt fram, över den första tvärgatan, så ligger hotellet vid nästa kvarter. Receptionen är öppen gram till 18 eller 20. Kommer du senare så checkar du in via inchckningsdisk. Rummen är behagliga och kostar mellan €65 och €72. Dock har jag inte hittat någon frukost på hotellet. 

Mannheim – Milano

Ny dag nya tåg, den tredje dagen av resan Denna gång över alperna, en heldag på tåget. Det finns även här en hel del angångar, som du kan välja mellan, alla med minst ett byte. De flesta bytena är i Schweiz så det brukar fungera.

Hotell i Milano

Milano är en världsstad, så det finns ett gigantiskt utbud av hotell. För egen del föredrar jag hotellkedjan B&B när jag inte har varit på platsen tidigare. Men du kan googla på hotel Milano Centrale, så får du upp utbudet, och kan själv avgöra vad som passar er bäst. 

Allt är inte på riktigt i Italien. Här en avbild av en del av ett tågset.

Dag fyra – tåg i Italien

Nu befinner du dig i Italien, i OS-staden, som ska arrangera VinterOS 2026. Visserligen tillsammans med Cortina, som ligger en bit österut, i Dolomiterna. Men du har hela Italien att välja mellan, och du har två konkurrerande tågbolag, dels det statliga TrenItalia och dels uppstickaren Italo. Jag har inte jämfört i detalj, men båda har mycket hög komfort, och båda har ordentliga snabbtåg. Så oavsett vem du väljer så får du en härlig upplevelse. Det du ska ha i minnet är att Interail enbart gäller på det statliga bolaget, Trenitalia. Vill du åka med Italo, så får du köpa vanlig biljett.Jag testade Italo och kollade sträckan Milano – Bari. För två seniorer skulle det kosta €49 per person, alltså i ungefär samma prisnivå som ett Interrail. På Italo finns fyra olika klasser, det jag gav pris på nu är ekonomi, det vill säga den lägsta klassen. Hoppar jag upp ett steg så blir priset på samma sträcka €69, men då får jag en massa tilltugg serverat. Till detta får man bättre säten. För egen del skulle jag föredra denna resa, det är med stor sannolikhet värt det något högre priset.  Åker jag Trenitalia snabbtåg på ungefär samma tid blir priset något högre på motsvarande klass, Business. Jag skulle tro att comforten är ungefär lika. Fördelen med TreinItalia är att de stannar på några fler platser, de har ett större utbud.    

Nattåg till Italien

Nu har jag inte sett närmare på tidtabeller, men för att du ska få lite alternativ så är här tre sträckor du kan åka nattåg, mellan Stockholm och Milano. Det första blir då antingen SJ eller snälltåget. Som tar dig mellan Stockholm och Hamburg eller Berlin. Den senare blir lite avsides om du ska till Italien, det går men det finns betydligt fler alternativ om du väljer Hamburg.

Från Hamburg tar du dig söderöver, antingen med ett nytt bolag, Midnight Trains som börjar köra först 2025. Du hamnar först i Paris, där du byter och hamnar så småningom i Milano. Midnight Trains de verkar ha ordentliga ambitioner. Annars åker du klassikern NightJet, sträckan Hamburg Milano, med byte i Wien. Från Milano åker du bäst dagtåg söderöver i Italien, beroende av var du ska.