
Nattåg i Europa
Tillhör du det gänget som med nöje kliver på tåget på kvällen och sover ett bra antal timmar, för att sedan vakna upp någonstans i Europa, pigg och utvilad. Få frukosten serverad, njuta av den medans tåget rusar fram de sista kilometerna innan ni når destinationen. Då kan du vara ganska lycklig, nattåg i Europa verkar ha en ljus framtid
Nedlagt nattåg, byts nu till ljus framtid
.
Det händer en hel del på tågfronten. Nya nattåg kommer till. Det kan bero på att spåren idag är ganska fulla med dagtåg som rusar fram och där nya hela tiden verkar vara i antågande. Så vad har tågbolagen då att göra. Bygga nya spår är en kostnadsfråga av stora mått. I stället köper man in vagnar som har sovplatser, och så tuffar man runt på natten. Då människor sover, eller åtminstone ska sova. Har man lite tur, eller för all del otur, så kan det bli ordentliga spontana kalas i kupén, om det finns några festprissar, som gärna tar tillfället i akt, och njuter en stund. Det kan bli riktigt trevliga och överraskande fester. Man får egentligen bara hålla på en regel nämligen att vara lite tysta. Det finns trots allt de som vill sova, och att då störas av festande grannar är sällan något som uppskattas.
Nattåg från Sverige
Sverige går än så länge inte i spetsen för att köra nattåg. Det är egentligen bara snälltåget som för närvarande kör Sverige – Europa. SJ har några linjer inrikes. Tar vi nattåget från Stockholm kan du hamna så långt bort som i trevliga Dresden med snälltåget. Avresa från Stockholm 1615 ankomst Dresden 1107. Det är ett byte i Hamburg klockan 0554, avgång 0648. På första delen ingår bäddplats i delad kupé, men sträckan Hamburg – Dresden måste du köpa till en ny, om du vill fortsätta sova. Allt för 1599 sek. Om du i stället bokar nattåget till Hamburg med snälltåget, så får du det för 749 sek. Lägg till en resa med tyska Bahn för €39.90, så får du samma resa för mindre pengar.
Men ha tröst, även SJ vill komma in och köra på natten. EuroNight heter det nya varumärket, som börjar rulla den 1 september 2022.

Stora på nattåg
Vill du ha ett riktigt stort utbud av nattåg, då är det Österrike du ska vända dig till. När tyska Bahn la ner sina nattåg, 2016, så tog Österrikiska tågbolaget över. Man bytte namn till Nightjet och utökade sitt trafiknät. Idag kan du nå många städer i Europa, Hamburg, Amsterdam, Düsseldorf, Bryssel, Paris, München, Wien, Budapest, Zürich, Milano, Venedig och Rom, samt en hel del mindre anslutningar. Kika in på deras hemsida, så framgår allt. Du kan till och med köra på bilen på vissa anslutningar, även om det är få sträckor du kan ha bilen med. Vidare hittar du andra tågbolag i Europa där du kan åka nattåg.
Amsterdam – Zürich
Det här är ju en ganska trevlig sträcka, som du med lätthet kan utöka till London – Amsterdam – Zürich. Kliv på Eurostar i London 1301 och kom fram till Amsterdam 1844. Då har du nästan två timmar på dig innan nattåget sätter fart 2030 som kommer till Zürich 0805 dagen efter.
Paris – Rom – Orient-expressen
Nästan som den gamla Orient expressen, fast ändå inte. Här kan man säga att det är lyx i överflöd. Du åker den gamla linjen som orientexpressen körde, med ungefär samma lyx, och så tar du ett snabbtåg mellan Venedig och Rom. Allt till en nätt summa av knappt €4000. Men då får du ju även en frukost serverad vid bord med vita dukar. Läs mer på Belmond.com där finns det lite annat smått och gott, också, i samma prisklass.
Vidare med Orienexpressen – Rom – Istanbul
Är du nu riktigt stadd i kassan så kan du ta hela vägen London – Istanbul. Byte i Rom. Än så länge har firman i och för sig bara en del lyxhotell, men man planerar att aktivera linjen Rom – Istanbul, så du som gillar att resa lyxigt har verkligen något att se fram mot. OrientExpress heter det.
Nytt bolag, European Sleeper
Det här är ett nytt bolag, European Sleeper, som ska köra nattåg mellan västeuropa till en del platser i gamla östeuropa. Med start i Bryssel, så kan man hoppa på i Antwerpen, Rotterdam, den Haag, Amsterdam och några platser till på kvällen och komma fram till Berlin, Dresden och Prag dagen efter. Bolaget har precis startat och man vet ännu inte när man börjar köra tåg. Det är lite mera komplicerat än att bara tala om att nu kör vi. Förutom den linjen jag skrev om ovan finns det stora planer på flera linjer, som då i första hand ska binda samman huvudstäder i Europa. Bryssel – Berlin, direkt. London-Prag, med byte i Bryssel. Middag i Amsterdam, frukost i Dresden.
Det här är väl egentligen inget som drabbar oss skandinaver direkt. Men det bygger på trenden, den att nattågen är på återkomst, och snart kan bli ett riktigt bra alternativ.
Jag var i kontakt med bolaget, och de säger att de arbetar på en lösning med Interrail. Alldeles utmärkt kan jag tycka. Mera info senare.
Gamla öststaters nattåg
Vill du åka nattåg i de forna öststaterna så är nog Trainline den bästa webplatsen att söka på. Här radas många, dock inte alla linjer upp. När jag behöver söka nattåg i dessa delar av Europa, då börjar jag på Trainline, för att sedan kanske förfina sökandet via någon nationell tågoperatör.
Åka till Grekland
Att ta sig med tåg till Grekland är ju inte alltid det absolut enklaste. Ofta åker man till Italien, och Bari, ganska långt ner på den Italienska klacken. Där tar man färjan över till Grekland och vidare med buss, i vart fall den första biten, innan man kan hoppa på ett tåg till Athen. Nu kan du i stället ta dig till Serbiska Belgrade, och därifrån ta nattåget till Tessaloniki. Från Tessaloniki tar du regionaltåget till Athen. Du hittar linjen på Eurail.com eller på den serbiska tågets hemsida.
Flera nattåg

Jag är numera ganska övertygad om att nattåg i Europa har en ljus framtid. Jag har med stor sannolikhet inte hittat alla, ännu. Men jag håller ögon och öron öppna, och hittar jag något, så skriver jag givetvis om detta. Jag ser att det finns många fördelar med att åka nattåg, du kliver på vid en station och vaknar ofta i ett annat land, då förhoppningsvis utvilad, pigg och nyfiken på vad som står för dörren just denna dag. Peta i dig en frukost, och så är det bara att köra.
Själv föredrar jag dock dagtåg. Jag är för nyfiken ännu, jag vill ju se hur det ser ut där jag åker. Sedan uppskattar jag själva tågresan, ser det som en del av upplevelsen. Som tur är har vi alla olika förutsättningar och önskemål. Tycker du om att resa med nattåg, då har du menyn ovan, vill du resa med dagtåg, så finns det andra sidor här som beskriver dessa upplevelser. Resa och njut.
The Gardian skriver om nattåg mellan Köln och Wien, en tvärlinje.
Det är Nightjet sovvagnar som är på gång igen. Man sätter in en linje mellan Tyska Köln och Wien. När jag läser artikeln får jag goda vibbar om att Nightjet har ytterligare planer för nattåg i Europa. Man har idag 27 linjer antingen egna eller med olika partners. Och nattrafiken blir större och större. Det beror på att människor börjar fundera på om det verkligen är värt att ta flyget, ett lågprisflyg för några hundralappar, och utsätta sig för flygskam, i stället för att krypa in i en sovplatskupé, vakna dagen efter och bli serverad en trevlig frukost, kanske, och om man vill, med en flaska vin. I Vart fall kliver man av på den nya orten, förhoppningsvis pigg och utvilad, efter att ha blivit förflyttad ibland ganska långa sträckor.
Nattågen blir bättre, hela tiden.
NightJet investerar omkring 200 miljoner EURO den närmaste tiden i 13 olika nya linjer och tågset. De gamla tågseten är ofta utrustade med relativt trånga platser, I de nya tågseten funderar man på att bygga rymliga rum, med separata toaletter, och i övrigt lyxa till det, så att resan med tåg även kan utmana hotellen med åtminstone en natt. I Mitten av 2023 räknar man med att de nya tågen ska rulla, då med Wien som knutpunkt.Ser man till priserna, så kan jag notera att du åker mellan Köln och Wien från så lågt pris som €29,90. Surfa in på Nightjets hemsida, och sök dina sträckor. Det blir en ganska rolig läsning, och du kan använda ditt Interrailkort, som delbetalning.
Byt München mot Wien

Jag har tidigare skrivit om de fyra naven i Europa, Hamburg, Berlin, München/Wien och Paris. Nu kan man nog mer eller mindre plocka bort München och bara använda sig av Wien, mest för att de har Nightjet, och de utgår ofta från den österrikiska huvudstaden, även om de kör andra linjer också. Men Wien känns ju mera naturligt. Kläm dig på ett nattåg i Hamburg, och vakna gott i Wien, dagen efter. Då, om du nu är en tågsovare, alla har inte riktigt den förmågan. Då vaknar på på sen morgon i Wien, och redan ätit frukost, du är ofta på Wiens nya fina järnvägsstation, och du kan åka vidare i princip vart du vill i södra Europa. För egen del har jag åkt via München när jag vill söderut, nästa gång ska jag prova Wien. Skulle du nu ha ett tåg söderut, som går lite senare på dagen, så har du ju underbara Wien, där du enkelt spenderar några timmar utan problem. Där ska jag väl inte påstå att wien är så pass mycket bättre än München, som ochså är en charmig stad, där man enkelt slår ihjäl ett antal timmar.
Stort utbud av nattåg, numera
Numera finns det ett ganska stort utbud av nattåg, och det börjar bli lite knepigt att hålla ordning på alla förbindelser. Sitter du och planerar, då ska du kliva in på EuropaRunt och kika på utbudet. Jag har inte kollat om det har med allt, men det räcker en stund i vart fall. När du åker nattåg behöver du reservera plats. Det kan du göra direkt på nätet eller så ringer duEuropaRunt och ber om hjälp. Telefonnummer på deras hemsida.
Hur gäller Interrail?
Nattåget är ju ganska nytt, eller så är det inte. Jag ska skriva att nattågens populäritet har drastiskt ökat de senare åren. Har du interrail så gäller det en resadag, den dagen du kliver på tåget. Du får givetvis åka med hela sträckan du har bokat, och det ä samma tåg. Byter du tåg på natten eller morgonen, så blir det en ny resdag. Det är tågens ordinarie tidtabell som gäller, oavsett om tåget är sent eller tidigt.
Här är listan på nattåg i Europa, så som jag hittar dom just nu:
Sverige:
Stockholm – Berlin/Innsbruck. Det är snälltåget som kör denna trevliga linje för alla som gillar vintersport, och för oss andra också för den delen.
För SJ blir det något kortare, de kör till Berlin och Hamburg.
Tyskland
Tyska Bahn la ju ner sina nattåg för några år sedan. Det var Österrikiska NightJet som tog över, en investering som nu visat sig vara väldigt lyckad. Man har nästan fullt nästan hela tiden. Förut kunde man boka någon onstad eller annan mitt i veckan dag, och få plats. Numera måste du vara ute i ganska god tid.
Italien
Här älskar man sin nattåg. Det är i första hand det statliga bolaget ItaliaRail. Titta in på deras hemsida för aktuella tidtabeller. Det är i första hand norr till söder och vice versa, som gäller. På en linje kommer man hela vägen ner på den Italienska klacken, till Lecce.
Frankrike
Här håller det statliga bolaget SNCF ställningarna. Surfa in så hittar du en del nattåg och en del andra franska tips. Ganska kul sida att surfa omkring på.
Österrike – NightJet
Det är egentligen ganska dumt av mig att lägga denna länk så långt ner i texten. NightJet. Det här är det dominerande bolaget just nu vad gäller nattåg i Europa. De kör givetvis nattåg i Österrike, men även på en hel del linjer i närheten. Wien är centrala stationen.
Nytt bolag – Nederländerna – European Sleeper
Det här bolaget är så nytt, så det har inte börjat köra ännu. 25 maj slår man upp dörrarna, och det är ett tvär europeiskt bolag. Man åker från Bryssel Via Amsterdam till Berlin i första hand. Så småningom blir det vidare till både vackra Dresden, och minst lika vackra Prag. Tag plats…
Hellas Express
Nu har du noterat att vi kommit en bit ner på Balkan. Med utgångspunkt från den serbiska huvudstaden Belgrad (Den vita staden) tar sig Hellas Express söder ut, passerar Skojpe, och hamnar så småningom i Tessaloniki, Grekland. Deras hemsida är icke av yppersta kvalité. Jag har hittat linjen på annat håll, så läs på hemsidan innan du bokar. Det är ett telefonnummer man ska ringa.