Nostalgi eller vackra tågresor

Ånglok, det är nostalgi med tåg.
Ånglok, det är nostalgi med tåg.

Nostalgi med tåg

Det finns massor med tågresor i Europa som går under rubriken Nostalgi och vackert. Här är en lista av de jag än så länge känner till. Men var vara lugn, så fort jag hittar nya linjer, så lägger jag till det här. Ofta är det tågentusiaster som plockar fram de här linjerna. De kan i vissa fall kosta en hel del, men upplevelsen gör att det är värt varje öre, eller kanske jag ska skriva cent, eftersom man ofta betala i EURO, i Sverige blir det öre. Här listas de nostalgitåg som jag har koll på, än så länge. Jag har lagt tågen sorterade på land.

Sverige


På Österlen finns ett mycket trevligt ångtåg som tar dig längs Österlen. Linjen Brösarp – St Olof ToR kostar 200 sek per vuxen. Vill du käka lunch vid borden som har vita dukar och annat lyx, då lägger du till 550 sek. För två vuxna blir det då 1500 för en alldeles ljuvlig söndagsutflykt.

Gotlandståget kör under sommaren på sträckan Dalhem – Roma. Ofta åker man med ånglok, men det händer att det behöver repareras, och då blir det ett nostalgiskt motorlok i stället. Kostnaden för en biljett är 130 sek för vuxen ToR, eller en hel familj för 350 sek.
Bläse kalkbruk. Detta nostalgi tåg användes tidigare för att transportera sten från kalkbrottet till ugnarna. Idag kör man sträckan enbart med passagerare. Det är några avgångar varje dag. Kostnaden ingår i inträdet till museet.
Järnvägsmuseet i Gävle
Här har man verkligen satt nostalgin i sitt rätta rum. Med tidstypiska vagnar kan man åka med på olika resor, och då uppleva hur det var förr i tiden. Mycket njutbart. Titta in på deras hemsida för aktuella turer och priser. Gillar du att åka tåg, då ska du definitivt ta dig till Gävla och hoppa på tåget. Boka i tid, det är flera som kommit på den här briljanta idén.
Med rälsbuss genom Småland.
Smalspåret mellan Växjö och Västervik trafikeras idag med rälsbuss, och får utan tvekan räknas in som nostalgitåg. Om du vill använda egen kraft kan du med fördel hyra en dressin och cykla de olika sträckorna.
Inlandsbanan
Den här tror jag är en av de mera kända sträckorna i Sverige. Med klassiska tåg. Här kan du åka tåg i Sveriges inland, från Mora till Gällivare. Om du vill kan du köpa luffarkort, och hoppa på och av exakt som det passar dig. Om du inte vill börja i Mora, så kan du åka från Kristinehamn, men du kan givetvis börja i huvudstaden, för en knappt fyra timmar lång vanlig tågresa till Mora. På vissa av dessa sträckor byter du i Borlänge och får där utnyttja ett regionaltåg, i det här fallet Tåg i Bergslagen.

Anten – Gräfsnäs Järnväg

Nordväst om Alingsås ligger denna järnväg, där du kan åka ånglok. Man reser i tiden, du förflyttas till 1930 och 1940-talen, det blir riktig nostalgi. Länken leder till en hemsida, som inte är klar, den är inte ens påbörjad. jag hoppas att den blir klar någon gång, så att vi kan läsa mera om denna sträcka.

Åka nostalgi tåg i Norge


Detta vackra land, med vatten, fjäll och fjordar, är lite fusk för att räkna in till kategorin vackra tågsträckor. I Norge räcker det nästan med att ställa ut tågetvagnen så är det vackert. Flåmsbanan anses vara en av världens vackraste, och varför ska den inte vara det, när så mycket annat i Norge är världsbäst. Du kliver på tåget i Flåm och åker till Myrdal, allt på omkring en timme.
Bergenbanan
Mellan Bergen och Oslo tar det omkring sju timmar med tåg. En av de vackaste tågsträckorna du kan uppleva. Ett tips är att läsa på innan ni reser och verkligen göra de stopp som ser lockande ut.
Uppleva allt
Känner du att du vill uppleva allt, och är lite lat på bokningen, så går du till fjordtours och beställer de båda tågresorna och båtfärden i fjorden på samma ställe. Jag har inte kollat priset, skulle tro att det blir lite rabatt. Här kostar hela resan 1330 NOK, vilket är något mera i svenska pengar. Och så är det bara att se fram mot den upplevelsen.
Åka tåg Stockholm – Oslo kostar från 439 SEK för en senior. Resan tar knappt sex timmar. Tyvärr är det ingen direktlinje, utan ofta har du minst ett byte, en del turer blir det buss sista biten, mellan Karlstad och Oslo. Jag hittar en direktlinje, avresa 1529 från Stockholm, ankomst Oslo 2024. Eller morgontåg avresa 0736 ankomst Oslo 1309

Schweiz


Schweiz räknas till de länder som anses ha den allra bästa tågtrafiken i världen, lägg därtill att det är oerhört vackert, så längtar du redan dit. Och så givetvis några tågresor du måste uppleva eller åtminstone ha på din bucketlist. Hör bara på dessa namn, låter som den bästa rocksskiva jag någonsin har hört:
Glaciärexpressen
Bernina Express
Golden Pass Line
Brienz Rothorn Bahn
Lauterbrunnen – Jungfrau
Pilatusbahn
Mont-Blanc Express
Swiss chocolate train
Gornergrat Bahn
Gotthard Panorama Express

Glaciärexpressen, det här är en legendarisk tågresa

Skottland


Mallaig, en sträcka mellan William och Mallaig upplever du massor av vackra vyer, bland annat Glennfinnanviadukten

Serbien

På gränsen mot Kroatien ligger den tågbana som man i Serbien kallar sin nostalgibana. Här kan du åka två linjer, antingen Mokra Gora – Shargan Vitasi ToR eller Mokra Gora – Jatare ToR. Båda linjerna fyllda med tunnlar och broar. Om du vill kan du hyra hela tåget, och själv välja resa.

Frankrike


Train des Pignes är tåget som går mellan Nice och Alperna i Provence. Du förstår redan här hur vackert det är. Det här är en linje med klass, den firade 125-årsjubileum redan år 2017. Om du kan din franska, så vet du att Pignes betyder kotte, och när tåget gick tillräckligt sakta hoppade passagerare av och plockade kottar i syfte att elda ångloket när dess kol tog slut, vilket skedde då och då.

Italien


Casella-tåget. Det här är en ganska kort sträcka, cirka 25 kilometer mellan Genua och Casella. Men med ett klassiskt tåg, det första i Italien med elmotor, och med gamla vagnar så blir det en upplevelse.
Cinque Terre Express är en annan mycket vacker sträckning, som binder samman byarna Levanto, Monterosso, Vemazza, Comiglia, Manarola, Riomaggiore och La Spezia, det vill säga byarna längs den berömda skuststräckan Cinque Terre. Byarna här är ju världsberömda för sin skönhet. Att ta tåget förstärker definitivt den bilden. Du kan köpa en biljett för en sträcka, eller ett dagkort för knappt €20. Då kan du hoppa på och av som du vill. Men det gäller egentligen bara under sommarsäsongen. Besöker du området under vintertid, så finns inget dagkort, utan då betalar du per sträckan €2,50. Vintertid räknas 1 november till slutet av mars. Som vanligt när du åker regionaltåg i Italien, glöm inte att stämpla din biljett i automaten innan du kliver på tåget. Jag har visserligen aldrig sett att de utför några kontroller, Men jag lovar dig, den dagen du, eller jag, glömmer att stämpla, så står det ett gäng kontrollanter på plats. Jag kan inte straffavgiften, jag har hört att den ska vara ganska rejäl.

Nostalgi i Tyskland

Detta tågets förlovade land har givetvis en del nostalgi tåg. Skam vore det annars. Du får börja med att ta dig bort till Sachsen, du vet förbundsstaten mellan Berlin och Prag, om jag uttrycker mig mycket slarvigt.