Åka tåg i Europa

Interrail

Tåg i Europa. Ska du hålla dig inom Europa, så finns det ingen som helst anledning att kliva in i en plåttub. Och glida fram flera kilometer upp i luften, och sitta fastspänd i flera timmar. Enda fördelen med flyg kan vara att själva resan kan gå ganska fort. Men du ska till flygplatsen, checka in ett minimalt bagage, sitta stilla, och vänta på att få något serverat.

Åka tåg i Europa

Nej, då tycker jag det är betydligt bättre att ta mig till den centrala delen av en stad. Där ofta tågstationen befinner sig, leta efter mitt tåg, kliva på, hitta min plats, och så bara njuta, åka tåg i Europa.. Blir jag hungrig, finns det ofta en restaurangvagn, ofta bättre utbud ner i Europa än i Sverige. Här kan jag nu sitta och njuta av utsikten. Ta del av det landskap jag passerar, samtidigt som jag tar ett glas vin till maten. Du åker tåg i Europa.

Tålmodighet, det är tågresenärens kännetecken


Den här skylten råkar du säkert ut för lite då oh då om du åker tåg i Europa. Det är inte läge att mata duvorna på någon station.
Tåg i Europa. Den här skylten råkar du säkert ut för lite då oh då om du åker tåg i Europa. Det är inte läge att mata duvorna på någon station.



Åka tåg i Europa. Åker du flyg, så är det en hiskeligt massa människor i arbete, bara för att du behöver visa din biljett, ditt pass, ditt bagage. Vidare för att du ska hamna på din plats vid en viss tid, och du ska ofta få något att äta. Någon annan tar hand om ditt bagage, som om du ibland har tur finns på samma flygplats som du anländer till. På tåget är det du som letar dig fram till ditt tåg. Kliver ombord tio minuter innan avgång, letar efter din plats, och placerar ditt bagage på rätt plats. Du går till restaurangvagnen när du vill. Men en tågresa börjar inte där, den börjar vid ditt köksbord, där du breder ut kartan över området som intresserar dig. I det här fallet Europa. Kanske ligger där ett antal Guideböcker, som du med stor behållning läser och lockas. Du gör en plan för din resa, sedan blir det en stund vid datorn.

Du loggar in på olika sidor, och kollar biljetter, du funderar på Interrail. När du väl bestämt dig så köper du biljetter. Du kanske skriver ut biljetterna, och har en halv A4 pärm med biljetter när du ska resa iväg. Sedan reser du, ibland blir det förseningar, ibland blir det inställt. Men som tågresenär är man härdad, och känner ingen panik, det finns alltid lösningar på allt. På den nya stationen, som du skulle ha kommit till på eftermiddagen. Inser du nu att klockan är slagen för sena Aktuellt, om du varit kvar hemma. Nu sitter på en i och för sig ganska skön träsoffa, och har ännu inte riktigt koll på vilken säng du ska sova i. Utsikten för en kompis soffa är minimal. Du plockar fram din hotellapp, och hittar snart ett lämpligt hotell, som har rum lediga. Hotellet inom promenadavstånd, men du tar taxi. Väl på hotellet tar du upp datorn. Och ser hur ni ska komma till slutdestinationen i morgon. Eller så inser ni att den här staden är värd att utforska. Så ni stannar några dager, och bokar era nya biljetter tre dagar framåt i stället.
När hela resan är avslutat och ni är hemma igen, i den egna soffan, så plockar ni fram er resedagbok, och bilder. Så blir det nästan som att resa igen. Det där extra stoppat, som inte var planerat visade sig bli resans höjdpunkt. När så nästa resa planeras, så har ni lagt in det som ett stopp. En sådan upplevelse får du aldrig om du reser med ett stelt flyg.

Det är upplevelse, hela tiden.

Åka tåg i Europa, ger upplevelser.
Åka tåg i Europa, ger upplevelser.



I det här magazinet kommer jag/vi att skriva om hur du åker tåg i hela Europa, eller åtminstone där det går att åka tåg. I Albanien kan man säga att det är lite knepigt. Jo det finns tåg, men inte med samma standard som övriga Europa. Så du kan inte åka till Tirana eller Dürres utan att byta, och då ofta ta en sträcka med buss. Jag kan väl avslöja redan nu att du ska absolut inte låta sådana små strapatser få dig att avstå detta lilla trevliga land. Det är ett nytt turistland, som du absolut ska besöka, och uppleva.
Vill du planera i stort så ska du kliva in på Interrail Planner. Där det finns en karta över Europa, med de stora järnvägslinjerna inprickad. Du kan åtminstone göra en grov planering av att åka tåg i Europa..
I Övrigt har den här sidan ambitionen att visa på var du bokar dina biljetter. Och vilka tåg du ofta behöver sittplatsbiljetter. Ska du köpa en biljett för varje stäcka, eller ska du köpa ett Interrailkort. För och nackdelar med båda, vi tar dig igenom alla frågeställningar. Slutligen, hur ser det ut på järnvägsstationen, var i området finner du på bästa eller lämpligaste hotellet.

Vilken typ av biljett ska du skaffa dig?



Det här kan ibland vålla mycket huvudbry. Ska du kosta på dig första klass, eller andra klass. Finns det fördelar med att ta buss för vissa sträckor? Jag kan väl avslöja att det bästa, som jag tycker, är att kombinera färdsätt. Tåg ibland, buss ibland. Har du den inställningen så kan du med stor sannolikhet träffa på betydligt flera orter att besöka. Till betydligt lägre pris. Europas bussnät är mycket väl utbyggt. Är du dessutom lite extra kaxig, så kan du med stor sannolikhet ta en lokalbuss. Du vet den där man får leta efter. Och som kanske går en gång i veckan, men när den går så kan du komma till Hans och Gretas hus där ute i skogen. Det viktiga är att du är öppen. Numera kan du skaffa dig ett Germany Rail Pass, som fungerar som ett Interrail, fast bara i Tyskland, men med lite bättre förmåner än Interrail.

Det stora Europa



Europa är bland de mindre världsdelarna, men det räcker till, vill jag lova. Det finns 49 länder, och det som blir riktigt problematiskt är att man inte lyckats få ihop någon gemensam standard. Varje land, eller många länder har sitt egna system. Något som hindrar olika tåg att åka internationellt, ett hinder för oss som gillar att åka tåg i Europa. Nu har man i och för sig satt igång lite olika projekt så att det ska kunna gå och åka enklare mellan olika länder. I Frankrike har man önskemål om att Paris ska bli navet i Europa. Och i Sverige ser man på möjligheten att koppla samman olika tågsystem, allt för att underlätta. Sådana initiativ gillar jag skarpt. Hoppas bara det blir verklighet inom rimlig tid. Jag har just blivit senior och vill uppleva Europa från tågfönstret, tidigare har vi kört bil genom Europa, nu byter vi färdsätt.

Åker du tåg i Europa kan du råka ut för en elefant i parken. Den här finns i Dresden.
Åker du tåg i Europa kan du råka ut för en elefant i parken. Den här finns i Dresden.

Interrail eller Eurorail

Åka tåg i Europa. En av alla de vackra stationerna som finns där ute i Europa. Zagrebs huvudstation.



Tåg i Europa. Det här är en tveksam biljett, enligt min åsikt. Det är sällan du tjänar några större summor på biljetterna, men de ger å andra sidan en ordentlig frihet. Du har din biljett i handen. Du får för dig att nu vill du resa med ett tåg, från plats A till plats B. OK, ta dig fram till biljettluckan. Och skaffa dig en platsbiljett, om du behöver det. Och så intar du din plats, och allt är frid och fröjd. Du behöver inte fundera på att planera, eller om biljetten blir dyr eller billig. Enligt de tre modeller av biljetter som finns, och där du kanske bör boka i tid, eller ta det när du bestämt dig. Jag har nu inte kollat alla biljetter. Men många med mig är överens om att ska du spara pengar på ett interrailpass. Då ska du inte planera något utan i princip gå in i biljettluckan. Och där skaffa dig fullprisbiljetter på Intercity. Och höghastighetståg. Vare sig det är i Frankrike, Spanien, Portugal, UK, Danmark, Tyskland, Österrike, Sverige eller Italien. På många delar i forna ÖstEuropa finns samma förfarande med biljetter på snabbtåg. De biljetterna fungerar ofta som flygbiljetter. De har ett gäng billiga biljetter som kan bokas omkring 2 månader i förväg. Efterhand som dessa biljetter tar slut, eller det närmar sig avgång, så ökas priset, och på avgångsdagen är det fullpris som gäller. Tipset är ju helt klart. Vet du med dig att du ska åka en viss dag och tid och sträcka på snabba tåg, förboka, velar du ta ett interrailkort. Du kan boka din platsbiljett när du vill, den har samma pris oavsett när du bokar.

Biljettyper

Åka tåg i Europa under juletid, innebär att du kan se massor med juldekorationer. Här ett skyltfönster i Zagreb.



Tåg i Europa. Du bör förstå hur de olika tågen och deras biljettyper fungerar. Åker du bara lokal, regional eller förortståg, så är det mestadels fasta priser som gäller. Oavsett när och i vissa fall om du kan boka i förväg. Du tänker du åka från en plats till annan, och har funnit på ett tåg, springer in till biljettkassan. Och skaffa dig en biljett, den kostar samma, oavsett när du köper biljetten. Kliv på tåget och tag plats, det är ytterst sällan dessa tåg har någon platsreservation. Så ta den plats du ser är ledig och som du kan tänka dig att tillbringa din närmaste tid på. Kommer det nu någon som, mot förmodan har en platsbiljett, tja, då är det väl bara att ta nästa plats.
Intercity och höghastighetståg. Det här är en liten varningssignal, som innebär att du ska kolla. Står det Intercity Ofta IC, ICE eller höghastighetståg. Då är det ofta flygplansmodellen som gäller, det vill säga att ju tidigare du bokar, ju lägre pris. Här finns ofta krav på platsreservation. Skulle du nu vakna upp en morgon i en stad, och vilja ta snabbtåget till nästa plats, då blir det dyra biljetter. Du får betala fullpris och platsbiljett. Här finns det också en risk att tåget säljs ut, det finns ju bara ett visst antal biljetter. Detta sker nog mest i teorin, då under de mest hektiska perioderna. Kabinfaktorn, den som talar om hur mycket platser som är bokade, brukar ofta hamna på omkring 65%. I vissa fall har de franska tågbolagen redovisat 85%, men det innebär ju att det finns 15% kvar. Har du en vagn som plockar in 100 platser, så finns det då minst 15 kvar, som du kan välja mellan.
Det ska sägas att det ibland finns ett mellanting av de två första, en flexibel fullprisbiljett. Den kan du boka i förväg för lägre pris, men du kan även köpa den på stationen på resdagen. Skillnaden mot den förra är att här behöver du ingen platsbiljett, utan slår dig ner där det passar. Det innebär också att dessa tåg inte blir fullbokade, du kommer med, men du kan få stå, om nu platserna är upptagna. Skillnaden i pris är i stort sett inget, så om jag köper en sådan biljett, fullpris, så väljer jag tåg med platsreservation. Det kostar några få EURO mera, men då vet jag att jag slipper att stå mellan Köpenhamn och Madrid, eller vart jag nu ska åka tåg i Europa.

Finns det flera typer av resor, eller andra sätt att resa med tåg?

Åka tåg i Europa – Här ett kroatiskt tåg som går mellan Split och Zagreb.



Ja, det kan jag redan nu avslöja att de förslag. Som du finner på de här sidorna med all sannolikhet inte är det optimala sättet att resa. Det skulle faktiskt kännas ganska märkligt om det var som så. Jag sitter gärna framför min datorskärm och letar nya resor. Eller framförallt resvägar, dock skriver jag ytterst sällan om de temporära resvägar som finns. Jag sitter ganska ofta på olika tåg, och praktiskt försöker finna på lite bättre och bekvämare resor. Tanken är ju att du ska kunna få lite tips idag, i morgon, och om några månader, kanske även nästa år. Och till sist, en uppmaning. Längst ner på varje sida, finns ett formulär som du ska använda om du finner på något som är fel. Eller om du vill dela med dig av dina tips. Skicka in dina tips, så kollar jag/vi och om det passar in, så lägger vi givetvis ut det, så att många flera kan få ta del av detta. Det är lite av tanken bakom den här sidan.

Planera utifrån olika nav.


Vi har utgått från fem olika nav, dit det är ganska lätt att ta sig med tåg. Utifrån dessa nav kan du senare ta dig med tåg ytterligare sträckor. Hamburg blir det naturliga navet för oss som bor i Skandinavien. Berlin är utmärkt om du vill österut. Paris passar bra om du ska ner på de spanska/portugisiska breddgraderna, eller kanske till UK. Sedan har vi haft ganska mycket diskussion om den fjärde, München eller Wien. Vi skriver om båda, så får du fälla avgörandet. Fyra nav – kan bli fem.

Tåg i Europa
Spanska snabbtåg Renfe – Tåg i Europa