Italien Många vill ta sig mellan Bari, Brindisi och Grekland och det finns ett antal färjor som trafikerar den sträckan. Även från Ancona är det ett antal färjor, och där kan du även åka till både Albanien och Montenegro.
Åka tåg till Italien
Det är numera ganska enkelt att åka tåg hela vägen från Stockholm och till Italien. Pressar du och har plockat in ett nattåg, så lägger du sträckan på kanske två dygn. Jag gjorde en plan, där det tar tre dagar, då utan nattåg. Och så får det bli en tågdag även i Italien, då med ljuvliga snabbtåg.
Lite tips från Brindisi
Det går som sagt en hel del färjor från Bari över det Adriatiska och Joniska haven, gränsen mellan de båda haven går mellan Bari och Dürres i Albanien. Norr om linjen är det Adriatiska havet, och söder om, så blir det Joniska havet en stund, innan medelhavet. Väljer du färjan från Brindisi, så ska du veta att man byggt en ganska ny terminal som ligger några kilometer norr om den gamla. Det blir en promenad, eller så kan man åka minibuss, eller i värsta fall får man hoppa in i en Taxi. De färjelinjer som rekommenderas är Superfast ferries och Blue Star ferries. Jag har inte provat dessa själv, fått de rekommenderat. De har ofta relativt nya och moderna färjor, och de använder terminalen i gamla stan, både i Bari och Brindisi.
Tåg i Italien

Det finns många anledningar att ta tåget i Italien. Det kör från de centrala delarna av en stad till de centrala delarna i den stad du vill åka till. Ska du ta bilen, så är det ofta en mardröm numera, då det finns massor av miljömärken att ta hänsyn till. Att sedan ställa ifrån sig bilen brukar vara ett äventyr man kan skriva många skräck böcker om, eller kanske deckare.
Mmm tänker jag numera när jag bara sätter mig på tåget, lägger upp min väska och njuter av framfarten, då med vetskapen om att min bil står hemma i tryggt förvar. När jag kommer fram till önskad plats, kliver jag av tåget och gör det jag planerat. I Italien kan jag välja mellan massor med olika typer, enklast och billigast går långsammast men ger också minst hål i kassan. Slår du på Milano – Rom så kostar snabbtåget €77 och tar knappt tre timmar. Tar du det lugnt €26 då med drygt 7 timmar. Då kan du äta lunch på tåget. Just sträckan Milano – Rom har massor med tåg som åker, varje dag. Så titta igenom listan då finner du med stor sannolikhet något som passar dig.

Den Italienska tågkartan
Har du noterat hur Italien ser ut, då har du med all säkerhet även listat ut att de flesta linjer går från norr – söder och vice versa. En Italienska hub är i Norr Milano och längre söderut har du givetvis huvudstaden Rom, ytterligare en bit längre söderut stöter du på Neapel, men sedan är det stopp på centralorter. Du kan se på linjekartan hur det ser ut. Till skillnad mot många andra öar i Europa, så har man tågtrafik även på både Sardinien och Sicilien.
Interrail i Italien

Det är tyvärr inte alla tågbolag som använder Interrail. Det gäller också om du bokar på till exempel Bahn.com eller ÖBB för en resa mellan Innsbruck – Bologna, där de tyska och österrikiska bolagen samarbetar med ett privat italienskt bolag, som inte godkänner Interrail. Jag har tyvärr inte listan på dessa bolag. Om du bokar dina platsbiljetter i biljettluckan, så kan du fråga, men om du bokar via nätet, så framgår det inte, vad som gäller. Du kan krävas på en ordinarie biljett, när konduktören ska se din biljett. Inte så kul.
Sedan ska du fundera på om du ska spendera Interraildagar på tågen i Italien. Biljetterna är ganska billiga i Italien. På vårt Interrail kostar det drygt 500 kronor per resdygn. Jag såg på det privata bolaget Italo, så kan du åka från Milano – Bari för €49. Du hittar liknande priser på det statliga bolaget, TrenItalia. Så tipset blir, att ska du åka tåg i Italien, så ta dig en stund och leta priser, det brukar löna sig.
Ta ett exempel. Du står på Rom Termini (Huvudstationen i Rom) och vill åka till Florens. Ditt Interrail har kostat dig €500 för tio dagar, per senior. Alltså €50 per dag. Lägg därtill €10 för sträckan om du vill åka till Florens. Kollar du i tidtabellen, så kostar en sådan biljett från €12.
Extra avgift för Interrail, eller inte!
Men köper du sittplats i biljettluckan på någon station, så slipper du den extra avgiften. Vi köpte våra sittplatser på plats och ingen konduktör ville ha några pengar. Så jag vet egentligen inte hur man eller när man plockar den extra avgiften. Du kan läsa om den på både interrail.se och seat61.com.
Olika tågtyper i Italien
Vill du komma riktigt snabbt fram så väljer du Frecciarossa FR, som är det Italienska nätets verkliga höghastighetståg. De körs på dedikerade spår och susar fram i en hastighet av ungefär 300 kilometer i timmen. Det går inte mellan alla platser, bara där det finns höghastighetsspår.
Den näst snabbaste är Frecciargento FA, som är något långsammare, de går inte enbart på de dedikerade höghastighetsspåren utan använder ibland vanliga spår.
Det långsammaste höghastighetstågen är Frecciabianca FB, som går snabbare än vanliga tåg, men långsammare än höghastighetstågen. De går bara på vanliga spår. En fördel är att de körs mellan de flesta städer.
Höghastighetstågens namn kan väl fritt översättas till den röda pilen, Silverpilen och den vita pilen. Freccia betyder pil på Italienska och så färgerna, Röd, Silver oh Vit. Du känner igen tågen när du ser dom.
Jag har personligen inte provat alla modeller, men det sägs att de ska vara överlägsna vad gäller komfort och WiFi. De jag har åkt med FR och FB har en njutbar komfort, det ska sägas, på FR fick vi snabbt in gratis vatten, kaffe och snacks, det var snyggt gjort. WiFi ska man inte ha alldeles för höga förhoppningar om. Det fungerar, om än mycket långsamt, och opålitligt. Där jag testade tappade vi kontakten emellanåt. Det kan vara mina grejer som strular, eller så är det mindre bra. Jag har trots allt sett flera som suttit med sina datorer och verkat jobba frenetiskt.
Intercity IC, åker ofta mellan storstäder. Och relativt snabbt, dock långsammare än höghastighetstågen.
Regionaltågen finns i två modeller, Regional R och snabba Regional RV. Du ser skillnaden, de vanliga regionala är ofta lite äldre tågset, ofta med en dieseldrift. Tågseten saknar toalett och har ingen som helst servering. RV går relativt snabbt, upp mot 150 kilometer i timmen. Det är nya och moderna tågset, med toalett och infoskylt, samt ibland även servering eller en Bistrovagn. Regionaltåg körs, som det låter, regionalt, samt på öarna Sardinien och Sicilien.
Lokala bolag finns det, framförallt i norra Italien. I Lombardiet huserar Trenord. Lite längre sydost i Emilia Romagna så har vi ett lokalt bolag, Ferrovie Emilia Romagna som bland annat bedriver tågtrafik, men även har han om busstrafiken i regionen.
Nuovo Trasporto Viaggiatori är ett privat tågbolag som kör höghastighetståg mellan de större Italienska städerna. Bolaget verkar nationellt.
Köpa platsbiljetter
Du behöver platsbiljetter, åtminstone på snabbtågen. Här finns det fyra klasser i första klass, Executive, Buisness, Premium och standard. Priset varierar, just nu kostar en business €13 Hittar du en biljett på Bahn, så kostar den €5.90 styck. Jag har provat, men är inte helt säker på vilken biljett du får. På regionaltågen behöver du inga platsbiljetter. IC-tågen behövs det ibland och då kostarde €3. Men det är bara för platsbiljetten, du får inget till, vare sig kaffe eller något annat.
Mellan Italien och Frankrike
Den 1 januari 2014, startade Thello, ett bolag som enbart kör tåg mellan franska och Italienska städer, inte alla bara ett urval. Numera kör man i stort sett bara nattågen mellan Paris och Venedig. Hmm undrar om jag inte minns den sträckan från något annat håll. Jovisst är det så. Det var ju, visserligen omvända vägen som delar av Orientexpressen gick. Eller rättare sagt, den mera klassiska avgången var London, men man passerade Paris. Ska du åka idag, då behöver du en välfylld plånbok, priserna för sträckan börjar på €3400 och går uppåt. Under högsäsong börjar det på €4100. Ganska ordentligt pris för en natt, och två dagars tågåkande. Jag har inte sett något pris som är högre. Man får i och för sig en klassiker, men ändå. Jag väljer nog att lägga mina pengar på andra resor.

Nostalgi och vackra linjer i Italien
Det finns en hel del riktigt vackra tåglinjer i Italien. Läs mitt inlägg om nostalgi och vackra linjer.