Höstresa 2023 – Planering

Publicerat den av
Ibland går det mindre bra! Höstresa

Höstresa 2023

Höstresa Nu är planeringen klar. Så har jag lyckats planera för ytterligare en resa ner i Europa. Denna gång var det lite knöligt, eftersom den vanliga turen, Stockholm – Hamburg inte var möjlig. Jag vet egentligen inte varför, om det var banarbete, eller om det bara var fullt. Oavsett vilket, så kunde jag inte boka några sittplatser, och då hamnade hela resan i ett helt annat fockus. Det har varit enkelt tidigare, ett Interrail, och några platsbiljetter, sedan var vi i Kiel eller Hamburg, var vi nu valde att ta första stoppet. Men det gick inte, så då fick jag kolla på alternativ. Vi bor i Visby, så jag utgår med min planering från Stockholm, dit är det enkelt att ta sig. Färjan på morgonen, Visby – Nynäshamn, och pendeltåg Nynäshamn – Stockholm, så är vi i Stockholm, strax innan lunch. 

Solnedgång, Var?

Stockholm – Göteborg

Det går ganska många tåg mellan Stockholm och Göteborg, så jag tittade efter färjan mellan Göteborg – Kiel. Det kunde ju vara en uppfriskande tågresa att börja med. När jag tittade på tågtiderna Stockholm – Göteborg, så hade vi kommit till Göteborg 1745. ordinarie. Med tanke på alla förseningar, och att man ska vara incheckad på färjan senast 1820, så kände jag att det alternativet föll bort. Tidigare kan vi inte åka, eftersom vi har ju resan Visby – Stockholm att ta hänsyn till. Jag får skriva till Stena Line och be att dom senarelägger avgången med en timme, nästa gång. Ganska utsiktslöst, det måste jag erkänna. Nåväl, går det inte åt ena hållet, så får jag ta andra vägen.

Nynäshamn – GDansk

Jag har ju mött Polenfärjan många gånger när jag kommer från Visby. Men den vägen har inte riktigt fungerat i mitt huvud. Nu tänkte jag åtminstone kolla. I Stället för en övernattning i Stockholm, kunde vi tillbringa en eftermiddag i Nynäshamn, var min tanke. Färjan Nynäshamn – GDansk avgår 1800 och kommer fram klockan 1200 dagen efter.Jag började läsa på hemsidan, och efter en kort diskussion med hustrun bestämde vi just denna rutt. Men jag var tvungen att börja boka färjan Visby – Nynäshamn, och här kom ju första överraskningen, det går en färja från Visby klockan 1200 som ankommer Nynäshamn 1530. Betyder ju att vi slipper en hel eftermiddag i Nynäshamn. Jag bokade genast den turen och jag bokade Polenfärjan. Så nu var den första delen av resan klar, och vi skulle befinna oss i Polska GDansk. Det var dag att kolla lite tåg i Polen. Denna första resdag kunde ju knappast ha blivit bättre, undrar numera varför jag inte tänkt den lösningen tidigare. Nåväl, bättre sent än aldrig.

GDansk – Lublin

Jag har tidigare inte åkt färja till Polen, i vart fall inte från Nynäshamn. Jag har åkt från Örlogsstaden Karlskrona, och det måste jag säga var ganska segt. Nu hoppas jag det blir betydligt bättre, vi har beställt mat på kvällen, och en långfrukost på morgonen. När vi kliver av i GDansk är vi som två nya människor. Första hindret är att ta sig från terminalen till Järnvägsstationen i GDansk. Det ska gå täta turer med buss, så det oroar mig icke. När jag tittade på hela resan, så insåg jag att det skulle bli betydligt högre pris om vi köpte våra biljetter per tåg, i stället för Interrail. Valet blev därför ganska enkelt. Men man ska ha i åtanke, att man på de polska tågen kan åka för mycket rimliga pengar, under lågtrafik. Tisdag, Onsdag och Torsdag kan man åka så mycket man vill för knappt 400 sek (149 Zloty). Jag letar efter en länk, men den vill inte dyka upp igen. Du kan gå in på PolRail, så kan du få lite info.  

Med en marginal om knappt tre timmar tar vi oss från färjeterminalen till GDansk järnvägsstation, och sedan vidare med tåg till Lublin. Där kommer vi att bo i två nätter. Vi har besökt den lilla staden strax söder om Warszawa tidigare, och trivdes bra där, så därför blir det ett stopp där. När vi besökte staden förra gången hade vi bil, nu är det tåg. Jag har inte riktigt koll på var stationen ligger, det löser sig. Två dagar senare åker vi vidare, nu på en långdag, nästan fjorton timmar på tåget. Mellan Lublin och Budapest, som är ytterligare en stad, där vi trivs, så det blir två nätter även här.

Budapest – Zagreb

I Zagreb var det strul sist vi besökte staden, så det blir bara en övernattning. Resan från Budapest tar åtta timmar. Det är en fin resa, vi åkte andra hållet en gång tidigare, och tågen är fina, så det ska nog inte bli några problem. Hotellet ligger femton minuters promenad från Järnvägsstationen.

Zagreb – Split

Är man i Zagreb kan man välja att åka till Podgorica och där ta buss till vårt slutmål, Budva. Vi sparar den delikatessen, och åker i stället tåg till en annan kroatisk favorit Split. Där tror jag inte vi stannar, utan det är eventuellt en övernattning, och så färjan igen mellan Split och Dubrovnik, där vi byter till knappt tre timmars buss, till slutmålet Budva, dit vi ska komma den 15:e, och då kan vi bo där en månad, i en lägenhet som jag har bokat. Nära staden och havet, med balkong. Jo jag njuter redan. 

Vad händer nu?

Det är ju nästan två månader kvar till avresa. Det jag behöver göra är att läsa på, ha järnkoll på var det behövs platsbiljetter, och så läsa på om alla de platser vi ska besöka. Jag har ett hyfsat bibliotek av Lonely Planet. Jag har packat ner de som är aktuella för denna resa. Vi bor på landet nästan hela tiden fram till avresa, så det blir en alldeles utmärkt litteratur för den tiden.