Höstresan 2023 – Så här blev det!

Publicerat den av

Våra resor – Huvudsidan

Höstresan 2023. Efter en del turer och oro i omvärden har vi nu kommit iväg. På denna sida kommer jag att fylla på med texter och bilder alltefttersom vår höstresa framskrider. Jag ska skriva från mobilen, IPad och datorn, så det kan bli lite dålig design emellanåt. Jag ska dock försöka rätta till det efterhand. Hoppas du får Trevlig läsning.

Du som läst tidigare ser att jag har ändrat. Det nya kommer överst, så att du slipper scrolla längst ner, nä du vill läsa det som hänt. Börja läs uppifrån, så hittar du vad som händer.

Parken i Inowroclaw. Höstresan 2023
Parken, den vackra i Inowrocklaw, Polen. Första stoppet.

Resdag 43 – Hemma igen

Hemresan gick utmärkt. Vi stannade några dagar i SanRemo, en stad vi tidigare besökt. Dock upptäckte vi massor med grejer i den staden, som vi missade förra gången. Men själva resan Bari – San Remo blev en liten egen upplevelse i hur man hanterar sena tåg. Vi hade bokat sittplatser med tåget Bari – Milano, Milano San Remo med byte i Genoa. Tre tåg eller tre försenade tåg. Att ett tåg blir försenat det behöver man inte heta Nobel för att lista ut, det är bara så. Då är det ganska skönt att resa med Interrail, då behöver man inte bekymra sig för att byta biljetter. Och sittplatsen kostade €3 var per sträcka, en kostnad jag kan leva med. Det var IC-tåg på de två sista sträckorna. Det första var ett Frecce, ett av de Italienska snabbtågen, som ofta går på egna spår. Till Milano var det drygt en timme sent. Det gjorde att vår anslutning till Genoa missades. Men det går flera, så vi hoppade på nästa. När så konduktören kom och vi berättade hur det var, skakade hon på huvudet och frågade hur sent det var, vi svarade en timme, ja det var normalt. OK, och våra gamla sittplatser fick gälla öäven här. Hon tyckte nog lite synd om oss. Nästa byte i Genom tog drygt en timme. Under tiden ringde jag hotellet i SanRemo, Hotel Riviera. och försökte berätta att vi var sena. De hade på sina villkor, att kom man efter 23 fick man betala €10 för varje timme efter. Han som svarade verkade inte förstå engelska, men han sa att han väntar tills vi kommer.

Delen Genoa – SanRem gick bra, men försenat. Väl i SanRemo kom vi på en märklig station. Underjordisk, ungefär som tunnelbanan i Stockholm. Vi letade utgång, den fanns och bestod av en gångtunnel, säkert 500 meter lång, med gångband.

Gången från tågen i SanRemo.

Vi gick och gick. Väl ute igen, tog vi taxi till hotellet. Klockan hade passerat midnatt, och vi var milt sagt lite småtrötta. Killen i receptionen kom ut innan taxin hade stannat, jag tyckte det känndes bra, vi var väntade. Men det var bara för att eventuellt tysta oss, så att vi inte väckte gästerna. Vi kom in i receptionen, han kunde ingen engelska, utan det fick gå på lite rutin, Pass och kort ville han ha. Jag halade upp passen, och även mitt kort. Vi skulle ju betala på hotellet så det var helt OK. Någon hade visat honom hur man drar ett kort, och tar betalt, så det fungerade. Sedan skulle vi få nyckeln hoppades jag. Icke. Han skulle instruera hur man öppnade ytterdörren, jag fick följa med ut, och han visade vilken nyckel det var, och var man stoppade i den, låste upp. Sedan kom knepet, man skulle ta i handtaget, man fick inte dra upp dörren med nykeln isatt i låset. Jag fick till och med visa honom en gång, så att jag förstod. Nåväl, han var väl rädd om sitt lås, så det är klart att jag skulle följa hans instruktioner. Sedan iväg till rummet.

Väl framme vid rummet stannade han oss utanför rum 15, vi hade 16. Han visade på nyckelbricka vårt nummer och så på dörren, där det stod 15. Så skakade han på huvudet och skrattade lite. Gick sedan vidare, till rum 16. Visade nyckelbrickan och dörrskylten. De stämde, det stod 16 på båda. Han sken upp som om han vunnit på Lotto, låste upp och gick in. På toaletten hände en sladd med en röd knapp. Han visade att om man drog i den så blev det larm. Räddningskåren och polisen kom. Blev det falsklarm, var det ”fine” om 3 någonting, kan ha varit 300 eller 3000. Tja, vi tänkte inte dra i den, men den satt ju ganska olämpligt, så jag kan tänka mig att folk drog i den för att spola i toaletten.

I Rummet hade vi två sängar, och en ny katastrof. Det fanns inga täcken. Både hustrun och jag tyckte det var varmt i rummet, jag öppnade fönstret, men han hade blivit instruerad att det skulle finnas täcken, så han räckte upp tre fingrar, och sa något, jag kommer tillbaka. Och det gjorde han, med två riktigt tjocka täcken. Så satte han i gång att bädda våra sängar, vi stod och såg på. Båda försökte hindre honom, genom att säga stopp, stopp, vi behöver inga täcken. Men det var en man av ordning. Hade någon bestämt att det skulle vara täcken, då blev det täcken. Nåväl även det blev klart, så småningom. Nu var det bara Luftvärmepumpen och TVn kvar. Båda gick på fjärrkontroll, han satte på luftvärmepumpen först och drog upp den på 28 grader. Phuu! Jag tog hand om den fjärrkontrollen direkt, sedan skulle han visa TV:n. Den var lite trög, men kom igång till slut. Hans mål var nog att visa alla kanaler, i Italien har dom många, och på samma sätt som i Sverige är det sällan det är något som åtminstone underhåller mig. Icke heller på den Italienska modellen fanns det något. Men så blev det stopp i bläddrandet, det kom fram en kanal med lite naket på. Han blev nog lite generad, för han stängde av. Och la ifrån sig fjärrkontrollen, och kände sig antagligen nöjd med sina instruktioner. Han lämnade oss med ett leende. Vi tackade och log tillbaka. Så fort han stäng dörren, stängde jag av luftvärmepumpen, och öppnade fönstret lite mera. Sedan drog vi bort täcken, det var egentligen lite synd, så omsorgsfullt som han nu bäddat, men vi ville sova, och det räckte gott med lakan. Höstresan 2023, ett äventyr även i SanRemo.

Frukosten var ingen höjdare. När vi bokade såg vi bilder av en väl uppdukad frukost. När verkligheten kom, så hade detta reducerats till crouassanter och Italienskt kaffe, ni vet den där modellen med små koppar och lite tjära på botten.

Hemresan

Nu var det bara tre dagar innan vi skulle vara hemma. Tåg från SanRemo med byte i både Genoa och Milano, båda tågen försenade. Men nu hade vi så pass marginal, så vi hann med tåget till nästa rast, Mannheim. Vårt hotell, Central Hotel, hade sett fint ut vid bokningen, när vi kom fram så satt det en maskin på utsidan, där man checkade in. Som tur var blev det inget strul, jag är inte upplagd för maskiner i incheckningen på kvällar. Men som sagt, det fungerade. På morgonen ner till stationen, den låg ju bara några hundra meter bort, där köpte vi var sin äggmacka och wienerbröd. Kaffe köpte vi på tåget, som denna dag tog oss först till Hamburg, för byte till Kiel. Här är ett tips, om du ska åka lokaltåget Hamburg – Kiel, undvik tågen med avgång 1322, 1422 och 1522. Det är rusningstrafik. Normalt går det tåg varje halvtimme, men det har man dragit in, så det går bara ett tåg i timmen. De är milt sagt överfulla. Vi kom på och fick sitta på bagageställningen, med våra förstaklassbiljetter. Tja vi kom ju med blev vår tanke. Väl i Kiel hade vi bokat färjan Kiel – Göteborg. Ombordstigning vid fem. Och så hade vi beställt buffén, inte helt gratis, men ganska trötta på Italiensk mat, så såg åtminstone jag fram mot att få ladda på några skopor Beasås. Hustrun är lite mera förståndig, så hon tog lite förrätter, i form av sill och lite annat. Jag skastade mig på kött och BEA-sås. Jodå, jag blev väldigt nöjd. Resan gick utmärkt, förutom att det gungade en del. Det hade ju varnats för blåst i södra Sverige. Men vi kom fram något försenade.

Utgången från Stena Line

Ja, detta måste jag säga är under all kritik. Inga skyltar eller annat som visar hur man tar sig ur byggnaden. Vi hamnade på trappor till en parkering, och fick fråga oss fram innan vi fann på spårvagnen. Väl där så gick det bra, förutom att vi inte kom underfund med hur vi skulle hantera biljetten som vi köpt i Västtrafiks app. Det stod att den skulle börja gälla direkt, men det kom även fram en QR-kod som vi trodde vi skulle skanna på spårvagnen. Vi sket i detta, satte oss ner, och njöt av resan till centralstationen, där SJs tåg snart kom och tog oss till Stockholm. Även detta var försenat. Den sista delen av resanm, pendel till Nynäshamn och färjan hem blev lite spännande. Pendeltåget var inställt, det var något elfel. Men rutinerade som vi är köpte vi biljetter till båtbussen, och kom i tid till färjan. Som då skulle gå, nästa färja var inställd. Så där kan vi säga att vi hade lite tur. Vi var hemma strax efter midnatt, det var bara att kasta sig i säng. Men blir lite matt av att resa. Men det är väldigt skoj.

Planer för nästa resa!

Nu blir det ingen resa med tåg utomlands förrän nästa höst. Men då kan det bli nästan en repris på denna höstresa 2023. Vi vill nog besöka både Rimini och Bari. Vi vet i stort var vi vill bo, och höjer dom inte prisera drastiskt, så blir det en sådan resa. Dock utan att åka via Polen. Det blir raka spåret till Rimini, eller Bari, lite beroende vad vi vill göra först.

Soluppgång i Rimini vill man inte missa.

Resdag 35 – I Bari – Fredag 2023-10-13

Lägenheten är inget att sträva efter. Om inte Booking snart kvalitetssäkrar, åtminstone de privata bostäderna, då kommer dom att få problem, snart. Denna vi har i Bari, är visserligen ganska ren och det finns en köksdel, men köksfönstret vetter inte ut, det går mot en infart till ett källargarage, där fordonen åker hiss, upp och ner. Ofta med bilen igång, vilket gör att köket fylls med avgaser om man har fönstret öppet. Balkong finns det, men utsikt i en husvägg, en meter bort. Tittar man ner så används den ytan som soptunna och askopp. Ganska otrevligt. Men sängen är ganska skön. Jag kan definitivt inte säga att det är värt några €89 per natt. Nästa gång blir det hotell, då med frukost och andra fördelar. Privata lägenheter har nog gjort sitt på våra resor, hoppas jag.

Kan inte undvara en rad med palmer igen. Jag tycker det är lite exotiskt, här en allé i Bari.

Dagens stora fundering handlar om mina kläder, eller en del av dessa, mina shorts. Hur länge kan jag ha dom på mig? Vi ska snart vända hemåt, på söndag är det första etappen, SanRemo, sedan över schweiz och upp i Tyskland. Läser jag vädret hemma, så blåser det rejält, således inte shortsläge. Men var behöver jag byta? Hustrun säger SanRemo, jag har nog siktet inställt på första tyska stoppet, som är Mannheim. Vi får se vem som får rätt!!!

Än så länge är höstresan 2023 alldeles förträfflig. Jag skulle kunna tänka mig stanna ett bra tag till. Bari är en knepig stad, men njutbar i många lägen. Dagens temperatur var 26 grader. Det är så fiffigt, att på varje apoteksskylt, så visar man en del info, bland annat dagens temperatur, och datum. Det visas en del reklam, också. Sådana skyltar uppskattas på höstresan 2023, för vi har ju ingen egen termometer med oss. Tittar man upp, så saknar himlen moln, det är klarblå himel.

Resdag 30 – till Bari – Söndag 2023-10-08

Uppe nästan med tuppen, omkring kl 7 i vart fall. Ganska snabbt ner för frukost, den kan man inte missa på detta hotell. Frukosten är så bra att man med gott samvete klarar sin till långt in på eftermiddagen. Efter frukost iväg, vi hade en buss att passa, 0835. Lite oro blev det, så vi funderade på en taxi upp till stationen. Men när vi gick tillbaka såg vi bussen på långt håll. Vi vände och gick tillbaka till hållplatsen. Och kom med, jag lärde mig hur man stämplar biljetter. Till stationen, och så leta spår. Det var enkelt, spår 4. Vi tog oss dit, och så var det bara lilla problemet att lägga in dagens tur i RailPlanner. Det gick inte, tåget finns inte, fast det stod på både våra sittplatsbijetter och stod på skylten. Det går att lägga in manuellt, så det gjorde jag. Så får vi se vad konduktören säger. När hon kom så småningom skulle jag plocka fram min app, men se då hade hon redan försvunnit. Hon fick våra platsbiljetter, men Interrail, det vr inte så noga. OK, strunt samma, vi har i vart fall aktiverat en resdag, så vårt samvete är grönt.

Resan gick utmärkt, det är en oerhört vacker sträcka om du gillat vatten. Ibland känns det som om tåget kör i vattenbrynet. Framme i Bari på nästan utsatt tid. Vår hyresvärd har chattat ett bra tag, så han står på plats när vi kommer, det är jag övertygad om. Lägenheten ligger bara några mintuter från Bari Centrale. Vi sprang på den ganska lätt. In med hyresvärden. Det såg bra ut det mesta, dåligt med sängkläder. Jag vet inte om dom är snåla eller om det är något annat. Det ligger allt bara ett lakan i sängen när man kommer. Och enligt hustrun brukar jag dra åt mig hela detta lakan, och inget blir kvar till henne. Jag messade hyresvärden, han förstod efter några mess, och lovade komma förbi med mera senare. Vi får väl se.

Höstresan 2023 – Palmer i Bari

Nu har vi en hel vecka i denna härliga stad. När vi steg av tåget så kände jag en betydligt högre värme här än den vi lämnade i Rimini. Visst, termometern, den vi såg stod på 27, andra stod på 26. I Rimini sa dom att det var 23, så känslan blev lite rätt.

Höstresan 2023 – Även om Bari inte kan mäta sig med Florens om Renässansbyggnader, så har man åtminstone en del försök. Det finns flera byggnader som har väl utsmyckade fasader.

Nästa tågresa – blir på söndag

Jag kommer inte att glömma minen på killen i biljettluckan i Rimini, när vi köpte platsbiljetter. Vi ska åka Bari – SanRemo. Han tittade på oss frågade är ni tokiga, hela denna på en dag? Jo, sa vi. Då höll han ner handen nästan på golvet, och andra handen så långt upp i luften han kunde, för att markera att Italien är långt. Det blir nästan elva timmar på tåg, med några minuters byte i Milano. OK, jag kan hålla med om att det kan vara lite långt, vi får se om vi orkar hela vägen. Jag berättar mera när vi åkt.

Resdag 29 – Tråkigt men sant, vi ska snart lämna detta härliga hotell. – Fredag 2023-10-06

Allt har ett slut, tror jag det är någon intelligent som har sagt. Även vi råkar snart ut för detta slut, då vi snart ska lämna detta hotell. Jag har vurmat lite för att du ska besöka Rimini, och det vidhåller jag. Det är inte bara en stor strand, det finns en hel del trevlig historia i staden. Gillar du romarriket, då har du en hel del att uppleva. Är du ungdom, och gillar dans, så är utbudet ganska stort, har jag hört. Och så finns det massor med lämpliga hotell, där min filosofi om Rimini stämmer. En gammal turistort med nedgånende trend, bör ju sett ur marknadsföringssynpunkt sänka sina priser. Och jämför man med andra orter, så är det relativt låga hotelpriser här. Kolla in på booking till exempel, så finner du. Vi funderar redan starkt att återkomma en månad nästa år. Nu vet vi hur det ser ut, och kan förbereda oss än bättre, och även förvänta oss än mera, än det vi får på årets höstresan 2023. För det lär bli höstresan 2023 fast då i version 2024. Det kan jag redan nu garantera.

Resdag 27 – Utflykt till Ancona – Onsdag 2023-10-04

För egen del såg jag fram mot denna lilla utflykt, en knapp timme med tåg söderut. Vi åkte förbi förra året när vi i huvudsak besökte Lecce. Ancoa såg vackert ut, på håll. När vi kom dit såg det betydligt sämre ut, lite ruggigt, som de gamla hamnkvarteren man läser om i dåliga deckare, du vet slitet och mystiska människor. Även om det var mitt på ljusa dagen, så var det ändå lite ruggigt. Jag hade försökt läsa på en del innan vi åkte dit, så att jag skulle veta ungefär vad vi behövde besöka för att åtminstone få lite hum om staden. Men inte ens det gick något vidare. Mitt tips, har du planer på att besöka Ancona, skippa det besöket, res vidare, det finnsså mycket annat fint att uppleva i södra Italien. Ancona finns inte på den listan.

Resdag 24 – Ny månad – Söndag 2023-10-01

Det är den 1 oktober idag, normalt en höstmånad, men här i Rimini är det ingen skillnad mot i går. Jag skulle gissa på 23 – 24 grader i luften och i vattnet är det klart badbart. Nästan ingen vind. Om två veckor åker vi hem, jag börjar redan känna lite ångest för det. Inte för att jag inte trivs hemma, det gör jag verkligen, men att lämna detta. OK, det är, ledigt, det finns inga måsten, vi vaknar varje morgon, och ska ta oss ner till en utmärkt frukost. Men vad dagen sedan innehåller det får vi se. Kan ju bli lite långtråkigt, om man inte är kreativ, det är inget som saknas hos oss. Det kan bli en promenad bortåt småhamnen, och så kanske gå tillbaka längs stranden. Vi får se. Nästa vecka är det två resor inplanerade, dels utflykten till Ancona, och dels flyttar vi till Bari sista veckan. Båda är spännande. Ancona är nytt, Bari har vi varit tidigare, och trivs väldigt bra.

Resdag 20 – Utflykt – Onsdag 2023-09-27

B har inte besökt San Marino, så det ick bli en sådan utflykt idag. €6 per tur och person. Jag vet inte om du besökt lilleputtlandet, som består av ett antal backar, alla uppför. De som klagar på bakarna i Visby, ta en tur till San Remo. Det var inte svårigheter att gå, men när man ser ut över landskapet, så blir det lätt svindel, jag brukar å andra sidan få svindel på köksstegen hemma.

Utsikt över Italien, från San Marino

Resan med buss gick alldeles utmärkt, problemet var bara att de bytt tidtabell, och inte meddelat oss. Så vi var på plats en kvart innan. Nåväl, vi är på resa så det gjorde inte så mycket. Det är ändå nästan som rena hälsokällan här i Rimini.

Flaggan – RSM – Republica di San Marino

Flaggan i Republica di San Marino

Det kan vara knepigt att hålla koll på alla flaggor. Här är ett tips för San Marinos flagga. Tänk på nuvarande påve. Han är från Argentina, och den argentisnka flaggan är ljusblå. Sedan får du gå vidare till Vatikanstaten, där deras flagga är vit och gul. Då ska du ”bara” byta ut den gula mot ljusblått, och så måste du vrida ett kvarts varv, så har du flaggan från Republica di San Marino. Kanske en aning långsökt, är dt viktigt för dig, läs in dig på bilden ovan, så är det nog betydligt enklare, eller!!! För egen del gillar jag den ljusblå nyansen. OK, frågar du mig om en vecka, så har jag nog ändå svårt att berätta hur flaggan ser ut.

Resdag 19

Åter en dag, där solen visar sig. Jag stod en stund på vår fina terass, och så på Italienarna, som rör sig nere på gångbanan. De har satt på sig kläder, vinterkläder. Jag funderade på om dessa Italienare är bekanta med de norra delarna av landet, Dolomiterna till exempel. Där det är snö, och säkert ett antal minusgrader. För egen del minns jag tillbaka till 1970-talet och Stenmarks besök i de Italienska bergen, framförallt i Madonna di Campiglio, där allt började en vårdag 1974. De Italienare jag ser här utanför har åtministone det gemensamt med mig, att vi inte besökt den orten, jag har varit i Dolomiterna, det tror jag inte de har varit, för det finns nog inga kläder som räcker. OK, det blev lite ironi. Det sätter inte upp parasollen på uteserveringen på vår frukost, längre. De tycker nog det är för kallt. Men här är det fler än B och jag som sitter ute. Jag hör tyska röster… Jag trivs väldigt bra här i Rimini, det blir nog så att vi återvänder, kanske nästa år…

Idag är det Tisdag, i morgon Onsdag. Då ska vi besöka SanMarino, lilleputtlandet en timme bort, det som har ett eget F1-lopp.

Baddag, igen

Idag blev det den tredje baddagen på den här resan. Vi är i stort de enda, det ligger några skrämda i någon solstol, men det är bara vi som badar. De som ligger i solstolarna tror jag är tyskar. De är väl också lite solsugna. Men som sagt, tredje dagdagen, och det är enbar dag 19 på denna resa. I somras bodde jag 98 dagar i Lickershamn, och badade en. Det går framåt.

Så här vackert blir det på morgonen. Notera våra fina lyktstolpar, som vi har på gångbanan. Mycket an får uppleva om man kommer upp i tid. Vill man se samma skådespel hemma på sommaren, så får man hasa sig ur sängen vid tre-tiden, det tycker till och med jag är något tidigt…

Ny lärdom

Man ska lära så länge man lever. Vi var på promenad, och på hemvägen sa vi att vi slinker in på den engelska puben där borta i hörnet, och ser vad dom har för mat. Är det inget som lockar, får vi ta en öl eller så. Menyn kom in, först på Italienska, sedan på engeska. Efter att tag kom ägaren själv, och frågade vad vi kom i från. Sweden, då sken han upp, vände på klacken och försvann ut i gångarna. Återkom med en gul meny, på svenska. Det ar tydligen tider då på 1970-talet, då svenska stod som spön i backen på hans restaurang. Han kunde dessutom några ord på svenska. Lite kul. Men dagens lärdom, blev ”Large Cutlet Milanese”. Jag frågade och servitrisen svarade det är fläskkott, som paneras och friteras. Redan här skulle jag ha listat ut vad det var, men icke. Klockan föll först när ägaren kom in med den svenska menyn, där stod det Wienersnitzel. Tjena.

Så här ser en Large Cutlet Milanese ut, det som vi kallar Wienersnitzel.

Höstresan 2023 – Resdag 18

Kliver upp i rimlig tid, strax efter sju. Går ut på terassen, och möts av njutbar sol, och förändingar. De som rör sig på gångbanan nedanför har klätt på sig, jag antar att de är Itaienare. Vecka 39 är tydligen sommaren difinitivt över. De som rör sig har vinterjackor, skor, och långbyxor. De som springer, tycker jag gör det betydligt fortare än tidigare. Om det beror på kylan, eller för att de tränat hela sommaren, det kan jag inte avgöra. Hur som helst, B och jag funderar på ett bad, jag räknar med att termometern kommer att passera åtminstone 20 grader även denna dag. Vattnet är sig ganska rörigt, med lägre vågor än i går.

Resdag 16

Nu börjar det bli angenäma problem. Kaffet räcker. På vår förra höstresa, 2022 i kroatien, så räckte inte kaffet. Det tog slut någonstans i Zadar eller möjligen i Split. Så kan vi inte ha det, åtminstone jag får lite dåligt morgonhumör om det inte blir en kopp kaffe på morgonen. Så på listan över grejer som ska med på resan, satte vi upp mera kaffe. Förra året hade vi två Gevalia frystorkat, i år la jag ner tre påsar. Jag tittade i vår kaffeburk, inser att vi dricker alldeles för lite kaffe, det är knappt att det är plockat något ur burken. OK, det är bättre att det är så, än att det tar slut, för säga vad man vill, men frystorkat kaffe, det kan man inte i vare sig Kroatien eller Italien.

Du som följer den här sidan, vet att vi har ändrat oss ganska många gånger, från de första stegen, Portugal, Montenegro, och så blev det Italien. Tanken var att vi på hemvägen skulle stanna en vecka i Frankfurt. Men vid lite diskussioner insåg vi att roligare kan vi ha. Hustrun har lite förkärlek för det te som serverades när vi besökte södra Italien förra våren. Både Lecce och Bari serverae te i vackra koppar med fina fat.
Själv te-drycken var inte så speciell, hon har dock längtat efter detta te. Så nu har vi bokat om, vi åker till Bari en vecka och dricker Te. Vi får planera om hemresan, det kommer att finnas fem resdagar kvar på vårt Interrail. Men vi ska ännu åka till Florens en dag, och så blir det nog en bussutflykt till San Marino. Mycket at se fram mot. Nu dagens andra kopp kaffe, på terassen.

Dagens bild får bli Augustus Triumfbåge, även den omkring 2000 år gammal. De kunde bygga, de där romarna.
Tiberius-bron i Rimini. De hus du ser till höger i bilden, är det kvarter som fiskarna hade sina hus tidigare. I dag ett socitetsområde, där de välbeställda har sina hem.

Resdag 8

Regionaltåg.

Vi valde att åka Regionaltåg den sista delen mellan Verona och Rimini. Visserligen tar det lite längre tid, men å andra sidan till en betydligt lägre kostnad. Vi betalade €19,95 pp cirka 230 sek. Vårt Interrail suger drygt 550 per resdag. Vi sparar en resdag så här. Den kan vi använd till någon utflykt, senare. Kanske en glassdag i Bari eller te i Lecce. B längtar till båda. Vi får se. Vill du läsa mera om Rimini, så uppdaterar jag vår sida om Europa, med att avsnitt bara om Rimini.

Resdag 1

Resan började från Visby – Nynäshamn, där det blev förlängt uppehåll. Destination Gotland ställde in lunchfärjan, den som passar oss utmärkt. Men lite fika på hamnfiket i Nynäshamn, så klarade vi även dessa extra timmar. Färjan till Gdansk, Polen avgick 1800. Ankomst Gdansk kl 1200 dagen efter. Jag hade hytt bokad, och som vanligt måste jag säga, resans både dyraste och sämsta sovplats. Det är märkligt kan jag tycka att rederier måste plocka ut sådana oerhörda priser. Vi valde att inte ta lunch på hamnen i Nynäshamn, vi hade läst menyn på färjan, den lockade.
Besvikelsen var ju då total, när de bar in en skrämd oxfilé, med någon osmaklig sprit, jag har för mig det var konjak, smakade nada. Till detta serverade dom ugnsbakad klyftpotatis. Ganska osmaklig även den. Så lyd mitt första råd, ät på ute serveringarna i Nynäshamn, betydligt bättre än polsk mat på färjorna. Frukosten vi beställt var mager. Kopp kaffe, några mackor, och en vrålsöt yoghurt.
Kaffet klarar godkänt. Brödet var platsbakat Dafgårds, och liksom i våra butiker blev det ganska torrt. Nu ska jag inte gnälla på den färjan mera, du kanske noterar att det knappast blir den turen fler gånger. Väl i Gdansk kom vi av och hittade bussen ganska enkelt. Det är 606, som ska ta oss till Glowna, Centralstationen i Gdansk. Men vi fick inte åka med, biljetten ska betalas i Zloty, en valuta vi inte har. Det var också enda gången på hela denna Polenvistelse där vi inte kunde betala med kort. Vi stannade en Taxi, och för 75 zl tog han oss till stationen