Rimini – Höstresan 2024 – Tågluffa i Europa

Publicerat den av
Rimini – solen på väg upp.

Tågluffa Europa. Det börjar bli dags för en ny höstresa för oss, jag minns inte vilken i ordningen. Det beror på hur man räknar, är det inklusive bil och tåg som färdmedel, så bör vi har passerat 20 nu, är det bara tågresor, så bör detta bli den femte eller sjätte, där vi skaffar Interrail på tio dagar inom två månader. Vi gjorde en liknande förra året, Rimini, som du kan läsa om här: Funderingen är om vi i stället ska skaffa två kort var, om fyra dagar på varje kort. Då har vi ingen begränsning på att åka hem om två månader, när jag sitter och planerar så känns två månader som lite kort. Vi är seniorer, sedan några år. Anledningen till att vi kan resa som vi gör, är att vi för snart femton år sedan slutade röka, och tog dessa pengar och satte in på olika fonder, som då har gått hyfsat bra. Det är dessa pengar vi nu reser för. Sträckan vi åker är i år, Visby, där vi bor, till Rimini, Italien. Där fortsätter vi, i år blir det bland annat Ortiga på Sicilien, och så ett stopp på Salerno, i närheten av Amalfikusten, det är en plats jag har läst mycket gott om, men aldrig besök. Nu har vi tre – fyra nätter där, så får vi se med egna ögon hur det ser ut. Men huvudmålet är Rimini.

Utresan Visby – Rimini

Det börjar inte så mycket med tåg, från Visby tar vi detta år färjan till Oskarshamn, vi har tidigare åkt till Nynäshamn, och vidare till Stockholm. Där har man ofta fått hybris på restauranger, sist jag var där så fanns det restauranger som ville ha drygt 400 spänn för en enklare middag. Då är gränsen passerad enligt min åsikt. Så då skippar vi huvudstaden, och tar en ny lite spännande resa, söderut. Vi kommer till Oskarshamn på kvällen, tar direkt en buss till Kalmar, där vi checkar in på hotell. Frimurarhotellet, som ligger praktiskt placerat mitt emot Kalmar Station. I säng och sova direkt. Dag två – frukost och så börjar tågresan, den första dagen på Interrail-kortet. Kalmar – Kiel, med byte i Köpenhamn, och för all del, även byte i Schleiswig. Från Kalmar är det Öresundståg, inte så kul, men enkelt. Den erfarenhet jag har av Öresundståg, är att dom är ganska obekväma, men kommer ofta fram i tid. Hyfsat viktigt, vi vill med ett tåg från Köpenhamn, då har vi en timmes bytestid, ungefär. Vill då gärna kunna peta i något i magen. Vi fortsätter och väljer Kiel, i stället för Hamburg. Det beror på att det finns ett lysande hotell i Kiel, som är enkelt att ta sig till. Det finns visserligen samma i Hamburg, men att komma fram där på kvällen, och passera några kvarter, är ingen höjdare, så därför väljer vi denna lösning.

Dag 3 – Interraildag 2

God sömn i Kiel, frukost på hotellet, så blir dagens resa ganska enkel. Först lokaltåget till Hamburg, som går varje halvtimme. Från Hamburg tar vi oss till Mannheim, även där har vi några hoell inom enkelt promenadavstånd från stationen. Man kan fortsätta denna tågresa till München, men vi väljer att hoppa av i Mannhem, det är bra med tanke på den fortsatta resan. Byter man i München, och ska till Italien, så blir det över Österrike, och har man Interrail, så åker man på en extra avgift om €10 eller €15 beroende av vilken klass man har. Jag har hört en förklaring på denna avgift, men jag tycker inte den är OK, så därför försöker vi undvika Österrike, och tar vägen över Schweiz i stället. Vilken väg som är vackrast, det kan jag inte avgöra.

Vi åkte hem en gång från Zagreb, och då blir det automatiskt Österrike. Vi fick in två yngre amerikanskor i vår kupé, och när vi passerade de snöklädda bergen i Österrike, så kippades det efter andan, för dessa ungdomar, det hade aldrig sett något så vackert. Och jag håller med, dessa berg är vackra. Men det finns berg även i Schweiz. För att återgå till resan, vi tar två nätter i Mannheim denna gång. Vi har stannat många gånger i Mannheim, men när vi talade om staden, så insåg vi att vi i princip könde till stationen och de hotell som ligger nära. Nu ska vi ge staden en heldag. Jag vet ännu inte vad vi ska göra, men jag hinner läsa på. Det ska tydligen vara en industristad, ganska ointressant för de flesta besökare. Tja vi får väl se.

Dag 5 Interrail dag 3

Nu är det nog tidig morgon som gäller. Det tar omkring tio timmar att åka från Mannheim till njutbara Rimini.Men det finns en hel del linjer att åka, så det gäller att studera möjligheterna. På Bahn.com hittar jag allt jag behöver. Det är givetvis en hel del byten, genom chweiz brukar det fungera utmärkt, de har sina tåg i ordning, och ofta i tid. Vi kommer med stor sannolikhet att behöva ett byte i både Milano och Bologna.Milano kan man kanske vara lite orolig för, de Italienska tågen har numera falerat enligt min erfarenhet. Första året vi åkte tåg i Italien, 2020, så hade man som prestige att meddela inför varje station, man ropade ut stationens namn och att “arrival just in time”. När vi åkte förra året så hörde vi aldrig detta uttryck. Men å andra sidan, där är nog Schweizare som kör till Milano, kan jag hoppas. Och så blir det Italienare från Milanor till Rimini, ev ett byte i Bologna. Det ska nog ordna sig. Dagen avslutas med en liten bussresa från Rimini Centrale till vårt hotell, som ligger längs strandremsan. Man kan promenera, det tar drygt 30 minuter, men… Eller en Taxi för €10-12. Vi får se vilket humör vi är på. 

Är du intresserad av att följa vår resa, så glid in på YouTube. Följ länken så kommer du rätt. GoranWaldt

Vi kommer att åka en del tåg i Italien också. Men jag skriver om det lite senare. Annars blir detta inlägg så hiskeligt långt. Så återkom om du vill läsa om vår fortsatta resa.

Lämna ett svar