Vårresan 2022

Publicerat den av

Våra resor – Huvudsidan

Uppdatering Måndag 2022-03-28

Vårresan 2022 med tåg. Kom till Rom i Fredags, efter en vecka i fina Bari, en stad jag kan rekommendera. I Rom blev jag av med min plånbok, det första som skedde. Någon liten djävel som inte kan skilja på ditt och mitt. Måste säga att ha var skicklig, för jag märkte absolut inget, mer än att min fick blev väldigt lätt. Men då var han med all säkerhet redan långt borta. Det var bara att notera händelsen, sätta sig ner på närmaste fik när vi kom fram till vår station på tunnelbanan och så ringa. Spärra kort och körkort, samt ringa försäkringsbolaget. Skaderegleraren hade lite koll på sådana här händelser, så han visste vad han skulle fråga om. Det gick smidigt, liksom polisanmälan och anmälan om borttappat körkort hos trafikverket.

Colosseum i Rom
Colosseum med fik

Om Rom har jag hört…

Denna världsstad har jag hört mycket gott om, men jag måste säga att jag är besviken, inte bara för att jag blivit bestulen, utan för att hela stan är sjaskig, det är skräpigt exakt överallt, åtminstone där vi har varit. Än så länge Colosseum och vår lilla förort Battistini. Vi har åkt tunnelbana några gånger till. det kan jag avslöja att på Linje A, som jag tror är den största, så är det trångt. Vi har åkt på icke rusningstrafik, och det har ändå varit som packade sillar, klart att ficktjuvar har sina lyckostunder då. Min tanke hamnar i detta, att om staden inte gör något åt detta problem, och problemet med alla påflugna försäljare, så kommer deras besöksantal att sjunka. Det är absolut inget inbjudande att hela tiden stöta på alla dessa krängare som ska pådyvla en en massa skit. Lägg därtill ficktjuvar. Jag talade med några om dessa problem, och de skakade på axlarna som om det var ett ickeproblem. I dagens snabba infoflöde så tror jag man biter sig i rumpan. Om flera beskriver problemen, och råkar ut för dessa, så kommer många att välja andra besöksmål. I Rom har man idag omkring 30 miljoner besökare varje år. Det omsätter givetvis gigantiska pengar, summor som med lätthet flyttar till andra besöksmål. Nåväl, övriga Italien har visat sig från en helt annan sida, en betydligt bättre. Så vi, hustrun och jag har sagt, Rom en gång, aldrig mera. Spanska trappan, Colosseum, Vatikanen och andra klassiska besöksmål, ska å vår uppmärksamhet denna gång, sedan hittar vi andra grejer.

Uppdatering Lördag 2022-03-12

Exakt så här mycket har denna resa kostat oss. Två seniorer på en månad i Lecce Italien.

Interrail 2 X 5181 = 10 362
Boende Italien en månad 8 224
Platsbiljetter mat SJ 576
Platsbiljetter DB 3 * 112,88 338,64
Boende nerresan 1925
Destination Gotland 452
Summa 2022-02-15 21 878


Vi har lagt till en del, som inte var planerat från början. Stannar ett tag i Bari, Rom och Como. Dessa boenden kostar
Bari en vecka 5358
Rom en vecka 3664
Como en vecka 3753
Sammanlagt har vi spenderat 34 563 på resa och boenden, fram till och med 2022-03-12. Resan fortsätter efter detta datum.
Jag ska boka sittplatsbiljetter i veckan, så det lär bli några kronor till där. Mina planer på hemresan börjar ta form, det blir nog stopp i Mannheim och Hamburg, samt sista natten i Stockholm, innan vi är hemma i Visby omkring 8 april.

Vi är kvar i Lecce lämnar här nästa fredag 2022-03-18. Det är en vecka tidigare än planerat. Vi kommer inte överens med hyresvärden om värmen. Hon vill ha det avstängt, vi tycker det är kallt. Vi orkar inte tjafsa med henne, utan kommer att kräva pengar åter när vi kommer hem. Jag har påpekat problemet för Booking, ännu utan åtgärd. Vi åker en vecka i Bari i stället. Efter det blir det en vecka i Rom, och Italien avslutas med några dagar vid Comosjön, som jag nu hoppas är så vackert som alla säger.

Uppdatering Lördag 2022-02-26


Vårresan 2022 med tåg. Det blir ibland som man vill, ibland inte. Jag har ju planerat resan ganska väl tycker jag, du ser planeringen nedan. Men redan när jag köpte platsbiljetter och ville ha någonstans att bo, så skar det sig, mellan min plan, och vad verkligheten ville. I Milano hittade jag inget kul att bo, så det fick bli Bologna i stället. Vi har aldrig varit i vare sig Bologna eller Milano, så vem bryr sig. Båda ska helst upplevas. På denna resa under korta stunder. Det får bli mera sedan.


Jag har skrivit på Facebook att det strulade från början. Vår färja från Visby till Nynäshamn, blåste inne, så vi fick boka om och ta kvälls färjan från Visby. Kom fram till Huvudstaden på kvällen. Nu har jag hittat ett bra hotell på Drottninggatan, visserligen väldigt små rum, men man kan ligga ner och det är huvudsaken. Best Western Hotel Bentlys heter det ifall du vill titta närmare. En god natts sömn, och en lysande frukost, så promenerade vi iväg till Centralen. Vårt tåg gick 12.20. Vi hittade enkelt våra platser, och ganska snabbt kom konduktören och kollade våra biljetter. Eftersom det var första resan med digitalt Interrail, så bad jag henne kolla att vi hade gjort rätt. Hon skakade på huvudet och meddelade att “jag vet inte hur det fungerar”. Vi hade platsbiljetter köpta separat och det tog hon som inteckning för att vi även hade underliggande biljetter i ordning.
Tåget till Köpenhamn var en njutning, jag måste ge SJ en eloge, för sina fina tåg. Vi hade beställt mat, och de kom in så som vi kom överens om. Det var riktigt gott. Hade vi velat ha vin, så hade det gått för sig, men vi hade fått hämta det själva i bistron. Nåväl vi klarade oss utan vin. Vill du läsa mera om hur du sköter det digitala Interrail, så häng på här. Jag jobbar på en sådan sida. Det är möjligt att den inte kommer upp förrän vi kommer hem igen. Någon gång i April.
Köpenhamn dök upp, första bytet. Inga som helst problem. Vårt Stockholmståg kom fram nästan i tid, 35 minuter sen, men vi hade marginal. Vi ställde oss direkt på nästa perrong och väntade. Tåget kom, vi fann snabbt våra platser, och sjönk ner. Nu var det en kunnigare konduktör, han skulle se en QR-kod. Vi fick plocka lite i vår Rail Planner, men till slut kom vi på det, och han var nöjd. Tydligen ska det bekräftas och konduktören scannar sedan vår resa. Bra, då fick vi lära oss nytt. I Fredericia var första bytet, sju minuter hade vi på oss. Jag ska inte säga att jag var lite orolig, dock helt i onödan, vi bytte perrong, fixade bytet på ungefär tre minuter. Personalen på Köpenhamnståget informerade oss väl om vilken perrong vi skulle åka ifrån. I fyra minuter satt vi och väntade på det nya tåget. Jag är positivt överraskad av det danska tåget, de ställde fram både kaffe och vatten alldeles gratis för första klass.
Avfärd, några stopp innan nästa byte, Flensburg. Här stod det ett antal tyska poliser och väntade på oss. Det var en del av passagerarna som de kollade, jag skulle tro både pass och Green Card, som jag nu lärt mig är vårt Covidpass. Oss gamlingar släppte dom bara igenom, jag vet inte om det är för att vi är så vackra eller annat. Nya tåget stod på samma perrong, det var ett regionaltåg, som tog oss till Neumüenster, där det var nytt byte, nytt regionaltåg, nu mot Hamburg. På de två regionaltågen var det ingen som kollade biljetter.
I Hamburg kom vi fram i tid, lite drygt en halvtimme in på nya dygnet. Det kändes lite kymigt vid Hamburg Hbf, så vi tog en Taxi till hotellet, Novum Style Hotel. Där ville man se både Green card och pass. Men sedan var det bara att krypa i säng.

Onsdag 2022-02-23


Jag tycker hotellet har så väldigt dyr frukost, så vi skippade det, och gick på morgonen till tåget som skulle ta oss till München. På väg till stationen köpte vi lite bröd, så att vi klarade oss på resan.
På tåget var det att visa upp Interrail, du vet QR-koden, platsbiljetter och Green Card. På tåget hade dom skippat gratis kaffe, det som fram till nu hade fått. I stället fick vi leta efter en ung dam, som hade gömt sig i en kupé med kaffet. Vi skrämde upp henne, och lyckades få två små koppar, som endast var fyllda till hälften med kaffe. Ett klart underbetyg enligt min åsikt. Vi kom till München, där vi bestämt möte med en reporter från någon tysk radiostation. Han visste att Interrail firade femtio år, och ville därför intervjua någon som passerade München. Jag såg detta på en Facebookgrupp, och jag anmälde oss. Det kan ju vara skojigt att medverka i en tysk radiostation. Själva intervjun skedde strax utanför Hauptbahnhof i München. Som tack visade han oss var vårt hotell fanns. Det visade sig vara en kort promenad, sju minuter eller så. Incheckning och så vidare ner till Gamla stan i München. Jag har inte besökt München tidigare, måste säga att det var en positiv överraskning. Jag tycker de flesta tyska städer är positiva överraskningar, och jag njuter ordentligt. Vi åt middag på något ölställe. Sedan gick vi vidare ner i stan, tog var sitt glas vin, för att sedan vända åter hem till hotellet, och sömn. Här var det Hotel Stachus vi bodde på. Ingen höjdare, men nära till stationen, och relativt sköna sängar.

Torsdag 2022-02-24



Ny resdag, nu München – Bologna. Det visade sig vara OBB, det österrikiska tågbolaget som skulle köra, det blev, visade det sig, den sämsta delen på vår resa. Tåget verkade vara av ytterst gammal modell, med nedsuttna stolar, och lite allmänt dov inredning. På de tyska tågen hade an en infotavla som visade vart nästa station var, och hur fort tåget körde, av sådan info fanns absolut inget på det österrikiska tåget. Men utsikten var det inget fel på. Jag gillar berg, framförallt på lite avstånd och när de är snötäckta.
På tåget fick vi betala en extra avgift, eller som konduktören sa, ny italiensk skatt. I den facebookgrupp om tåg, som jag är med i, framförde jag mina tankar om denna avgift, och fick då reda på att den var både gammal och ökänd. Jag tyckte jag läst på ordentligt, men den här hade jag missat. Nåväl det kostade oss knappt 350 SEK. Vi fick avgiften för att vi hade Interrail, och enligt konduktören skulle flera avgifter komma för varje sträcka i Italien vi åkte. Kan redan nu avslöja att vi inte fått några flera sådana avgifter.
OK, Bologna, den station som drabbades så hårt av ett bombattentat, den 2 augusti 1980. Det är länge sedan, jag minns dock ännu nyhetsrapporteringen, och kände en ren skräck redan då. 85 människor fick sätta livet till och över 200 skadades. Det kändes lite att gå på perrongen måste jag säga. Till hotellet gick det fort, det tog sju – åtta minuter, och Alessandro stod i fönstret och såg två gäster leta. Han ropade och vi kom in. Rummet var OK, med det vi behövde. Vi lämnade allt, tog oss ner på stan, försökte hitta gamla stan. Det misslyckades, vi gick tillbaka till centralstationen där det låg ett hotell mitt emot. Och restaurang. Vi gick in, några timmar senare lämnade vi, €80 fattigare men mycket nöjda. Det var rackarns så gott. Hotell Savoy hette hotellet där restaurangen låg.

Fredag 2022-02-25



Sista biten, nu Italienska östkusten från Bologna till Lecce. Det var en riktigt fin resa, vi såg havet under ganska långa stunder. I Bologna skaffade vi sittplatsbiljetter, för det hade jag inte hittat på nätet. Vi fick plats på rad sex, det visade sig vara ganska trångt, jag har ju lite airbag, så när jag skulle fälla ner bordet, var den ytterligheten i vägen. Det satt ingen framför oss, så vi bytte snabbt till rad fem, där det var betydligt bättre med plats. Resten av resan var en njutning, med havet utanför under ganska lång tid. Vissa avsnitt hade dessutom snötäckta berg på andra sidan. När vi kom fram till Lecce, tog vi taxi till vårt boende. Kostade €15, det var värt vare cent. Incheckade och klara, tog vi en promenad ner i gamla stan, som vi hittade, till skillnad mot i Bologna. Vi ska stanna en månad i Lecce, jag känner redan nu att det är ett gott val. Massor med gamla byggnader och njutbara ställen att slå sig ner på.

Framtiden



Vi ska åka hem, när vet ingen, framförallt inte vi. Idag började vi diskutera om att kanske stanna till i Rom och Florens på hemvägen. Hmm det blir att planera nytt. Jag får återkomma med dessa planer. Självklart tar jag en massa bilder, som jag kommer att delge dig kära läsare vid ett senare tillfälle. Bilderna behöver lite behandling, innan de kan visas.

Vårresan 2022 med tåg. Uppdatering 2022-02-15

Många har undrat hur mycket vi spenderar på vår resa, som säkert kan bli omkring sex veckor. Det här är listan än så länge:

Två seniorer på en månad i Lecce Italien plus restid, på omkring åtta dagar. Vi åker första klass.

Interrail 2 X 5181 = 10 362
Boende Italien en månad 8 224
Stads skatt Lecce €1 per dag, Bologna €3 per dag. Vi har betalat €34 än så länge
Platsbiljetter mat SJ 576
Platsbiljetter DB 3 * 112,88 338,64
Boende nerresan 1925
Destination Gotland 452
Summa 2022-02-15 21 878 plus stads skatten €34

Det kommer till omkring 3000 på hemresan, för boende och platsbiljetter. Återkom gärna, då jag uppdaterar ganska ofta, i vart fall under de dygn vi reser.

Vårresan 2022 med tåg. Uppdatering 2022-02-14

Vårresan 2022 - München
Vårresan 2022 – München


Vårresan 2022 med tåg. Det börjar dra ihop sig. Jag köpte idag de tre ställena som vi ska bo på resan till Lecce. Det blir en natt i Hamburg, Novum Style Hotel, ett ställe där vi bott tidigare, och som ligger sju – åtta minuters promenad från Järnvägsstationen i Hamburg. Vi anländer till Hamburg strax efter midnatt, så det blir lite sent. Nästa boende hamnade i München, Hotel Stachus, även detta relativt nära järnvägsstationen. Tror ändå att vi ska försöka oss på en liten taxi till hotellet. Vi får se. Den tredje övernattningen blev ett Bed and Breakfast i Bologna. Ni som läst vet att jag hade Milano som önskemål, men trots idoga försök, så hittade jag inget lämpligt boende, så det fick bli Bologna i stället. Hotellet ska ligga på promenadavstånd från stationen, och vi ska komma fram en bit in på eftermiddagen, så det blir promenad.
Jag skaffade oss också Interrailkort. Vi är pensionärer numera, det blev var sitt kort med tio resdagar inom två månader. Kostnad omkring 5200 var. Nu har jag bara planerat in åtta resdagar, vi har således två kvar. Bara det en upplevelse. Hustrun fick i uppdrag att hitta en plats dit vi kan åka på hemvägen, i princip enbart för att förbruka våra sista resdagar. Det lutar åt ett besök i Kroatien, eller möjligtvis Ljubljana i Slovenien. Vi får se vart vi hamnar. Interrail är numera väldigt smidigt. Ladda hem appen Rail Planner, stoppa in koden från ditt Interrailkort, som du får vi mail, stoppa in ditt namn och ditt passnummer. Klart. Imorgon ska jag boka upp alla platsbiljetter, oavsett om vi behöver eller ej. Jag vill försäkra mig om att vi ska få sitta bredvid varandra hela vägen från Stockholm till Lecce.

Uppdatering 2022-02-08

Vårresan 2022 med tåg. Det är ju Coronatider, och det är ännu inte bara att kasta sig ut på tåget i Europa. Man måste kolla så att det är Ok att besöka länderna vi ska till. På vår resa blir det följande länder att ha koll på. Danmark, Tyskland, Österrike och Italien. Jag läser på Sweden Abroad hur läget är på varje land. Vill du vara riktigt seriös, så har varje land sin egna Coronainfo, men jag nöjer mig med Sweden Abroad. Där finns den allmänna infon, den som räcker för oss. Vi är båda full vaccinerade, även med den tredje dosen.
Danmark
Här ska vi åka igenom och vi ska byta tåg i Köpenhamn. Med rätt covidpass, dvs att vi är fullvaccinerade, så ska det inte vara några problem.
Tyskland
Fullständigt vaccination och lite munskydd, så ska detta land kunna passeras utan problem. Vi ska visserligen bo här två nätter, Hamburg och München, men med vaccinations beviset så ska det inte utgöra något problem. Vi ska fylla i ett digitalt formulär innan vi kommer fram.
Österrike
Här behövs ett bevis på att man är fullt vaccinerad, dvs då även den tredje dosen.
Italien
Vi ska fylla i ett digitalt formulär, och ha med oss covidpasset som visar att vi är fullt vaccinerade, då även med tredje dosen.
Som jag ser det, så verkar allt lugnt för vår del och bokningarna för Vårresan 2022 med tåg kan fortsätta med oförminskad kraft.

Vårresan 2022 med tåg. Första inlägget – Åka tåg i Europa

Vill du följa vår tågresa till södra Italien, längst ner på klacken, så är det det här inlägget du ska ta spaning på. Jag kommer att fylla på det efterhand som vi bokar, och som vi reser. Det du nu ser nedan är den planering som är gjord, så får vi väl se hur mycket som blir kvar av planeringen.

Efter att mestadels ha kört bil i Europa, inser jag nu att tåget är vårt sätt att resa. Det blir lite annorlunda. När vi hade bilen körde jag fram den framför vår ytterdörr, vi lastade det vi ansåg oss behöva på resan. Vilekt visade sig vara kanske fyra – fem gånger mera än vad vi behövde. Så det första vi behöver göra är att sansa oss och verkligen fundera på vad vi behöver.

Denna resa ska hamna i Italien



Vi hade länge målet inställt på Albufeira i södra Portugal, men när Portugal envisades med att behålla sina restriktioner blev det att tänka om. Vi är lite för otåliga för att vänta, nu är vi på gång. Det blir Lecce långt ner på den Italienska klacken som får ta emot oss. Vi har idag bokat ett boende, ett rum med balkong, och möjlighet att laga mat. Vi får väl se vad det har exakt i skötet.

Nu ska det bokas lite tåg



Det här blir ju annorlunda. Förr i tiden, när jag skulle åka tåg, så var det ofta att ta sig till stationen, och där skaffa biljetter. Nu ska jag fixa det på nätet. Jag vet ganska väl vilka sidor jag ska använda. Vi ska börja med att skaffa Interrail, 10 dagar på två månader, Visserligen tar resan fyra dagar dit ner och fyra dagar hem. Men det kan ju vara kul att ta ett par andra stopp när vi åker hem, eller kanske att vi vill besöka Rom när vi är i Italien. Vi får se. Köper vi var sitt kort, med lite längre tid, så skaffar vi oss möjligheten.

Bor i Visby – Dag 1



Vi bor inte längs med någon tågsträckning, så vi får börja resan som de flesta gotlänningar, genom att ta färjan till Nynäshamn, och därefter pendeltåg till Stockholm.

Dag 1 – Visby – Hamburg

Där byter vi till första etappen, SJs tåg till Köpenhamn. Byte, och vidare till Hamburg, dit vi anländer ganska sent. Det gör inte så mycket, vi har bra hotell bokat, ett hotell som vi bott på tidigare och känner.

Dag 2 HamburgMünchen



Det här är en resa på ungefär sex timmar. Det är en väl trafikerad linje, så vi kan ta det lite lugnt på morgonen. Jag skulle tro att vi åker omkring kl 0900 från Hamburg och anländer München omkring klockan 1500, lagom till eftermiddagskaffet. Hotellet ligger på några stegs avstånd från järnvägsstationen.

Dag 3 München – Milano



Det här är, trots att själva avståndet är kortare en något längre resa, omkring åtta timmar, med ett byte i Verona, som är på lite drygt en timme. Ankomsten till Milano är tidig kväll eller kanske ännu bättre sen eftermiddag. Vi skulle kunnat börja tidigare och åkt till den Italienska huvudstaden, Rom. Men vi valde att ta en natt i Milano. Tåget går genom Österrike och de Italienska bergen Dolomiterna, så jag räknar med att sitta fast vid ett fönster och njuta. Ankomsten till Milano räknar jag också med att den kan bli lite speciell, Järnvägsstationen i Milano ska vara väldigt vacker.

Dag 4 – Milano – Lecce



Dagens tåg kan ta allt mellan åtta och elva timmar. Oavsett vilket tåg vi väljer så är det minst ett byte, då ofta i Bologna, ni minns säkert det var den stationen där det utfördes ett fasansfullt attentat. Det är visserligen ett bra tag sedan, men jag känner ändå lite obehag över detta, att vi måste vara på den stationen. Attentatet utfördes 1980, i augusti då en bomb utlöstes och 85 människor dödades och över 200 skadades. Jag hoppas ju att det är lugnt numera.

Stadsparken i Lecce - Italien
Den vackra stadsparken i Lecce – Italien. Ganska välbesökt.


Ankomst till Lecce, vi ska checka in mellan 15 och 20. Jag vet inte exakt var boendet ligger, jag hoppas det finns taxi som kan visa oss vägen.
Boendet är bokat i fyra veckor. Jag har inte ens påbörjat tanken på hemresan. Men den kan med all säkerhet bli på ett annat sätt än den resa vi gör för att komma till Lecce.

Ingen tid att passa

När vi tidigare reste i Europa, då med bil, så var det alltid någon tid som behövde passas när vi kom hem. Antingen jobb eller annat. Numera är vi båda seniorer, så denna vårresa 2022 med tåg kommer att bli annorlunda även här. Vi har ju ett kort på tio dagar under två månader, och det skulle förvåna mig om vi inte utnyttjar de två sista dagarna till något trevligt stopp på slutet.

Vårresan 2022 med tåg
Vårresan 2022 med tåg